Om att inte bestämma vem ens barn ska bli

Nu börjar jag bli rejält less på alla dinos vi träffat sedan jag blev gravid och som inte direkt minskat i antal sedan Alva kom. (Dino = kortform för dinosaurie, en person på till exempel BVC med uråldriga värderingar som gärna upprätthåller gamla stereotyper, ofta något äldre).

Igår i föräldragruppen pratade vi om vilken sorts förälder en vill vara. Samtalet utvecklades vidare och jag sa att jag som har en dotter tänker mycket på att jag vill vara en motkraft mot samhällets sjuka ideal – särskilt när det gäller tjejer. Jag vill lära henne att utseendet inte är viktigast eftersom jag vet att hon kommer få extremt många kommentarer om hur hon ser ut, att hon är fin och söt. Att hon har en fin klänning eller andra vackra saker. Det kommer sägas med mjuk och len stämma. (Jämför med hur en säger till en liten kille att han har tuffa brallor. Röstläge?) Det viktigaste är inte vad Alva har på sig. Jag vill inte att hon ska fundera så mycket på det alls. Jag vill att hon ska fundera på vad hon vill leka, hitta på och lära sig. Kläderna ska vara praktiska och sköna. Jag vill att hon ska tänka på vad hon vill och inte på vad andra vill att hon ska vilja.

Dinon berättade då om en pojke med tre äldre systrar och att han ville ha deras klänningar. Han ville också ha tyll och höra att han var fin som sina systrar. Ja, självklart vill han vara som storasystrarna, inga konstigheter. (Min lillebror hade jämt mina kjolar och klänningar när vi var små). Men vet ni vad dinon säger! ”Klart han får ha tyllkjol som liten, det där slutar de med när de börjar skolan.”

!!!

Jag svarade bara avmätt att det är synd och att det säger en hel del om vårt samhälle.

Jag kan ta ett till exempel när jag ändå är igång. När Jens var med Alva på BVC i morse och fick sitt vaccin mätte och vägde en sköterska henne innan. Alva fick syn på en mobil med glittriga stjärnor. ”Du gillar saker som glittrar! Pappa kommer få lära sig att du vill ha ringar och smycken sen!”

???

Hon förutsatte alltså att en redan kan veta att en åtta veckor gammal bebis när hon blir större kommer börja gilla bling bling. Jens sa inte ett ord.

För övrigt tror folk som inte vet att Alva är en kille idag. Hon har på sig blå baggyjeans och en blå body med vit stjärna samt vit- och grårandiga sockar. Håret är lite yvigt efter gårdagens bad. Har vi inte pastellfärger eller en spetskant på henne gissar folk pojke.

Det är en jäkla värld jag ska uppfostra mitt barn i.

5 thoughts on “Om att inte bestämma vem ens barn ska bli

  1. Det är en sjuk jäkla värd. Köpte present till gravid kollega härmodagen, vita byxor och beige/vit randig body bland de totalt uppdelade rosa och blå plaggen för SPÄDBARN storlek 50. Kassörskan frågar om vi vill ha kartong – ja tack! Sen frågar hon ”är det en pojke eller flicka” vi säger att vi inte vet. Då säger hon ”åh, då är det bäst att jag tar en neutral kartong för vuxna plagg, annars vet vi ju inte om vi ska ha rosa eller blå kartong”. Jag försökte säga något om att det är obehagligt att spädbarn redan ska in i olika fack och att det är så tydligt i deras butik. Hon förstod mig inte alls och bara ”ha en bra dag” med världens leende. Så där gick jag ut med min neutrala vuxenkartong till miniplagg i storlek 50. Dystert.

    1. Undrar på allvar vad dessa människor tror ska hända om en flicka får en blå kartong eller tvärt om. Exakt VAD händer?

  2. Vår lillebror blev dömd efter ca 10 sekunder i livet – ”som han skriker kommer han bli en riktig karl”…ehhh nej. Normen för pojkar är ju ännu snävare än för flickor. Tjejer kan ändå ha de flesta färger och pojkflicka är ofta en komplimang. Men en flickig pojke är mer illa ute. Hemskt! Samtidigt måste flickor få ha rosa och pojkar blått om de vill, man kan ju inte lära dem att det är fel heller. Det absolut viktigaste för mig är bekväma kläder, som går att leka i, inte jeans som visar halva rumpan…sen tror jag tyvärr att det är få 4-åringar som inte bryr sig alls vad de har på sig

Kommentera

