Treening!

Det är åter helg och byggandet av hemmagymmet fortsätter. Jens och hans pappa stökar på nedervåningen och jag och Alva ammar på övervåningen och sorterar in kläder i klädkammaren. När Alva ledsnar är det enklaste att amma en stund istället för att bära runt, gunga och hålla låda med något gosedjur. Finns bara en viss mängd energi för att vara lektant. Medan jag hänger in kläder pratar jag konstant, resonerar med Alva om var saker ska vara, pekar på färger och håller fram fladdrande klänningar. Bredvid henne står en stor gosegiraff. Till slut är vi två som vill amma men av olika anledningar. Puh.

Gymmet i alla fall, träning! Sedan ett par veckor tränar jag ju med en egen pt via Lofsangruppen. Vi har all kontakt via deras app och jag får speciellt anpassade program just för mig, min bakgrund, mina förutsättningar och mina mål. Givetvis är min pt specialiserad på gravida och post-gravida. Alla övningar finns filmade i appen och jag kan bocka av min träning och spara den i min logg.
Jag har även fått en del kosttips. Jag hade bra koll innan och har inte gjort några större justeringar. Uppskattar att det bara är sunt ätande som förespråkas. Jag helammar och äter därefter.

Att ha en egen pt gör mig så himla pepp! Öppnar appen hela tiden och kollar i min logg. Tycker verkligen det är skitkul och även om jag väl aldrig saknat träningsmotivation blir jag ännu mer taggad av att träna med ett proffs. Medan jag var gravid var träningen tråkig i och med att den var så begränsad. Därför blev den till slut knappt av. Även om den fortfarande är begränsande på många sätt är jag ju på väg framåt nu på ett helt sätt. Dessutom slipper jag tänka, planera och fundera så mycket själv – det gör någon annan åt mig och jag kan lita på att det blir rätt sorts träning. Jag har bra koll på träning, men inte med förutsättningen att nyss ha fött barn.

Jag har tre olika styrkeprogram som jag vardera tränar en gång per vecka. Jag tränar med mitt Jungle Gym, hantlar, kettlebells och medicinboll. Utöver det går jag fyra powerwalks á 45 minuter per vecka. Jag har även fått ett rehabpass med gummiband. Det går snabbt att göra ett varv och jag försöker hinna med det en gång per dag. Jag har också som ambition att träna med Mamma mage-appen några gånger per vecka.

Just nu kan en träningsvecka se ut såhär:

Måndag: Rehab och mamma mage.
Tisdag: Rehab och mamma mage.
Onsdag: PW och styrka. Jens jobbar hemma och jag passar på att gå ut och gå på morgonen och styrketräna när han har lunch.
Torsdag: Rehab och mamma mage.
Fredag: Rehab och mamma mage.
Lördag: PW och styrka
Söndag: PW och styrka

Sen får jag klämma in en till pw när det passar. Oftast direkt Jens kommer hem nån gång vid 17-tiden. När det blir mörkt får jag hitta på något annat eftersom här blir kolsvart. Eller gå ut och knata längs med gångbanan ute vid stora vägen. Jag tar oftast inte med Alva ut när går mitt snabbaste. Jag vill slippa behöva stanna, hon gillar ju inte vagnen, och selen blir onödigt tung för axlar och lätt lite skumpig tycker jag.

Mitt gummibandspass och mamma mage-övningar river jag av dagtid efter amning med Alva bredvid i babysitter eller i gym. En ska heller inte underskatta att bo på två våningar och springa upp och nerför en trappa stup i kvarten. Och jag och Alva går ju ut på rätt många kortare och långsammare promenader tillsammans.

Om det är svårt att hinna med? Har inte du en två månaders bebis? Jobbar inte din man heltid? Flyttade inte ni till hus för två veckor sedan? Svar ja på alla frågor. Hur det ändå fungerar?

– Jag prioriterar stenhårt. Min egentid lägger jag i första hand på träning just nu. När mamma var här en kväll och lagade mat åt hon och Jens tillsammans. Men jag tränade. För att hinna med innan Alva skulle äta. För sen skulle vi montera ännu en möbel.
I morse vaknade Alva som vanligt vid 06. Hon åt en timma och sen snörade jag på mig skorna innan frukost istället för att krypa ner under täcket igen. För sen skulle husfixandet åter dra igång när Jens pappa anlände. Som två exempel. Men ja, vi husfixar, men cirka sju timmar varje vecka tränar jag istället för att göra balsalen till ombonat vardagsrum.

– Jag har full backup från Jens. Han vet att det här är superviktigt för mig, att få komma tillbaka till den jag var -både när det gäller styrka och ork och till hur jag såg ut – och därför tränar han till exempel nästan ingenting själv just nu. Jag har ju trots allt burit hans barn i 9 månader samt fött henne.

Hur går det då? Jag har kvar en delning, ca 1-2 fingrar men den är inte djup alls, en halv fingernagel? Jag kan aktivera magen på rygg och trycka ihop delningen. Det är svårare på alla fyra och ståendes. Jag nöter vidare. Jag känner mig ganska stark i övrigt, inte som innan men jag upplever att det kommer tillbaka snabbt! 45 minuter rask promenad var jobbigt första gångerna men det är redan skillnad. Jag saknar löpningen men har fått ont i min fot igen. Funderar på att köpa en motionscykel eftersom jag inte kan cykla racer på grund av mina axlar. Jag har ganska många skador och skavanker och bland annat därför är det så bra med en pt, för både kunskap och pepp! Det känns som att vägen tillbaka är längre än jag hade trott men nu är jag ordentligt på väg!

Såhär såg det ut vid vårt hus i morse. Soligt men stormigt. Hade mössa!

IMG_1429.JPG

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s