Jag ljög lite

Ungefär samma tid för en vecka sen sa jag att på söndag blir Alva TVÅ månader. Ohade och ahade över detta. Tyvärr är jag visst inget vidare på att räkna. Det är nämligen NU på söndag hon blir två månader.

Vi har som sagt en väldigt pigg åtta veckors. Hon är alltid med och nyfiken, ser sig mycket omkring, ler och ”pratar”. Nacken börjar blir allt stadigare och det är väldigt kul när hon får syn på sina händer. Va! Är dom mina?! Och hon stoppar dem gärna i munnen. Oklart hur medvetet men i hennes lilla gap är dom ofta. Hennes favoritfärg verkar vara rosa. Jag har en knallrosa träningströja hon råkade få syn på en gång och nu hänger den på hennes säng jämt. Hon kan nämligen ligga och titta på den hur länge som helst. Det kan även vara så att bäbbar gärna tittar på starka kontrastfärger…

Det är roligt och spännande för föräldrahjärtat allt som hela tiden händer och hur vi lär känna varandra mer och mer. Nyss var hon ju bara ett knyte! Kvar på mammas önskelista är fortfarande powernap på dagen samt börja gilla vagn igen och inte yla efter tjugo minuter i den.

Sovrutinerna på natten kan vi i alla fall inte klaga på. Klockan har passerat 22 och Alva har precis stoppat om sig själv i min famn. Hon avslutar sina dagar med en kort slurk (jämfört med hennes maratons dagtid) och sen somnar hon, ungefär runt den här tiden. Jag älskar det, en rutin. Det är så himla sweet i ett liv där inget annars längre går att planera.

Kommentera

