Det här med när barn sover

Ser ofta trådar där folk (läs mammor) undrar när andra slutat nattamma sina barn. Jag har aldrig svarat att jag typ aldrig nattammat Alva utom enstaka gånger enligt deras definition av nattamning. Känns provocerande. Igår åt hon sista gången klockan 22 och sen vaknade hon igen vid 05:30 i morse. Hon åt 45 minuter och sov sen till 09:15. To die for! säger vissa. Och ja – det är såklart skönt (även om hon kan vakna klockan 04 också) men tror ni mitt barn sover mycket dagtid? Svar nej.

Jag hör om alla andras bebisar som sover långa stunder på både för- och eftermiddagar. Men det gör Alva typ aldrig. Det händer men hon är i princip alltid vaken på dagarna. Slumrar lite i min famn efter amning, kan sova en stund, säg 20 minuter, i sitt nest. Med lite tur somnar hon i vagnen. Selen är sovsäker! Men så fort en stannar eller går inomhus vaknar hon som på signal. Följaktligen blir det svårt att hinna göra något annat än att roa henne dagtid. Babygymmet är kul små stunder. Jag hinner kissa och värma mat.

Nästa vecka kommer jag börja vara ensam hemma med henne och med ett stort hus att göra i ordning känns hon inte lika enkel. Eller, hon är enkel om hon får som hon vill. Och vad hon vill är enkelt att veta liksom. Så på så sätt är hon lätt. Hon är aldrig svår att trösta. Men ändå. Skulle faktiskt gärna amma en gång på natten mot att få ett par timmars flyttkartongstid på dagarna.

Olika faser? Undrar i så fall när jag kan tänkas få typ en timmas egentid på dagarna? En sammanhängande timma när hon förslagsvis sover alternativt kan roa sig sig själv. Någon som vet?

Just det, i bilen sover A typ alltid. Hon verkar digga babyskyddet också. Men det ger ju knappast mig mer tid, att köra runt henne i bilen. Ett par gånger har jag satt henne i skyddet hemma och en av gångerna sov hon faktiskt länge. Men då läste jag att de max ska sitta där en timma åt gången. Jahapp.

5 reaktioner på ”Det här med när barn sover

    1. Omg! Hoppas slippa vänta så länge… När A är 8 mån ska hennes pappa vara ledig. Orättvist om han både får vår, sommar och sovande barn!

  1. Ivan var en oregelbunden dagsovare (vissa dagar smack – 2 timmar helt oberörd av allt omkring, andra små små snuttar av korta sömnpauser) till kanske hmm efter semestern dvs mitt aug. Då var han ett halvår. Men många andra fixar det tidigare. Enda jag känner mig relativt säker på är att det inte är mödan värt att kämpa för sömnrutiner pga de ändras ändå så mkt och de gör lite som de behagar, de där små.

    1. Nä alltså rutiner är inget jag ens tänker på, haha. Även om A hittills varit lätt finns det inget hos henne (dagtid) som kan kallas för rutin… Men försöker lägga henne/oss ung samma tid och på samma sätt varje kväll. Tänker en kanske får igen det nån gång i framtiden eller så.. Eller så är det bara mamman själv som behöver rutinen för att somna hehe.

  2. Åh. Detta inlägg skulle kunna vara skrivet av mig för jag har en PRECIS likadan unge här hemma. Tacksam för nätterna och att jag och min man fortfarande är hemma båda två så en ändå får möjlighet att liksom göra saker som ej innefattar bäbis på dagarna (typ duscha när en vill osv.), men snart är det slut på sötebrödsdagarna och det blir onekligen spännande att se hur det går när jag ska fixa dagarna själv.

Kommentera

