Livet som post-preggo

Under mina nio månader som preggo gick jag upp friska 18 kilo. Arton kilo! Det hade jag aldrig trott. Jag är liksom inte typen som går upp i vikt. Graviditeten sägs väga ca 10 kilo och där räknade jag med att landa. Ha.ha. Jag märkte ju relativt omgående att så inte skulle bli fallet, men min barnmorska tyckte bara viktuppgången var bra. Den syntes ju inte. Ingen tyckte att den syntes. ”Du har ju bara mage”. Fascinerande. Well, jag såg den i alla fall.

Nu utan mage ser jag den ännu mer. Jag har aldrig haft såhär mycket höfter och rumpa. Även om jag inte direkt firade mina 18 kilon trodde jag att hälften skulle droppa av omgående och resten vartefter under tiden jag ammade. Det verkar inte bli så. Tre veckor efter förlossningen har bara sju kilon avlägsnat sig och de senaste 10 dagarna har cirka noll hänt på vågen. Va fan! Min kropp verkar vilja fortsätta att spara på resurserna medan jag ammar. Kanske säger det poff efteråt?

Egentligen är antal kilon skit samma. Jag är mer intresserad av formen, bildligen såklart men även funktionsmässigt. Är redan utled på knipövningar och vill vidare. Jag tycker jag har ett bra knip men ändå upplever jag min bäckenbotten som rätt försvagad. Jag tycker att flera av Olga-övningarna låter tuffa att göra 1-2 veckor efter förlossningen som programmet anger och väljer att ta det lite piano. Är rätt förvirrad över hennes upplägg faktiskt. Överväger att hitta mina övningar och träningspass på fler ställen. Just nu känns det bara som att jag står och stampar.

En sak tappar jag i alla fall, hår. Det märks inte på huvudet än men syns i borsten. Och håret känns torrt och trist. Hej å välkommen post-gravid. Plus 11 kilo och torrt barr.

4 reaktioner på ”Livet som post-preggo

  1. När du pratar om Olga övningarna, är det Mamma Mage appen du pratar om då? Du nämnde appen tidigare och jag är nyfiken på hur den är!

    1. Med ”Olga-övningarna” menar jag övningarna i Olga Rönnbergs bok med träning för nyblivna mammor. Den är bra men förutom att övningarna känns tuffa att starta med är den lite rörig tycker jag. Mamma mage-appen är superbra och jättebra att börja med! Värd att betala för.

  2. Ja, Olgas övningar känns tuffa sådär i början. Framförallt i jämförelse med mammamage-appen. Jag som fick ta det väldigt piano i början kände tydligt hur appen + promenader med bra tempo och hållning + tidens gång gjort mycket. Kroppen drar fortfarande ihop sig, och jag tror jag fortfarande sakta men säkert tappar vikt. Ta det lugnt och försök tänka att kroppen kommer ändras upp till ett år efter förlossningen (vet hur svårt det är!).

Kommentera

