Att välja namn till sitt barn

Tycker det är roligt att höra hur folk har valt just det namn de valt till sina barn. Det finns ju liksom rätt många att välja på! Ibland tycker en att andra väljer jättefina namn och ibland undrar en hur de tänkte, typ.

När vi valde Alvas namn gjorde vi det utifrån ett antal kriterier.

1) Det skulle vara ett namn som inte uppenbart blir ett smeknamn. Alla kan ju få smeknamn men inte många kallas för Karl till exempel utan Kalle.

2) Det skulle vara ett namn som bara stavas på ett sätt. En kille hade inte fått heta Christopher/Kristoffer/Christoffer osv.

3) Det skulle vara ett svenskt namn. Laura, Ashley, Joy och Florian är superfina namn men med ett svenskt efternamn låter det ej klokt.

4) Det skulle gärna vara ett relativt kort namn men med minst två stavelser eftersom Jens fortfarande minns hur han bara fick ett trumslag för sitt namn på dagis. Vill inte traumatisera fler generationer.

Alva är ju inte helt ovanligt idag men vi valde att strunta i det. Jag har haft namnet på min egen lilla lista i många år och kan väl inte hjälpa att fler upptäckt det liksom.

Vi hade några fler förslag än Alva, men det var alltid vårt favorit-flicknamn.

Nu återstår bara det här med mellannamn. Vårt gemensamma (!) släktnamn men som jag tyvärr aldrig gillat eller ett annat namn från min släkt som min gammelmormor hette men som jag aldrig träffat?

Hur valde ni era barns namn eller hur kommer ni välja?

7 reaktioner på ”Att välja namn till sitt barn

  1. Alva är jättefint tycker jag. Skulle ha kunnat välja det till vår dotter också, men vi är väldigt nöjda med vårt val. Andra och tredje namn blev släktnamn som vi tyckte var fina och som passade väl med första namnet.

    1. Snart blir det två mellannamn här med, så slipper vi välja. Men får vi en tjej till har vi ju liksom bränt alla bra mellannamn:)

  2. Vi hade varsin lista med förslag på namn, så satt vi och läste upp dem högt samtidigt som vi tittade på vår bebis. Det höll på att bli Sune, men det passade bäst när han sov. Och det kändes som att han skulle vara rätt vaken i sitt liv ändå 😉 tillslut var det bara namnet Frans kvar som vi tyckte fungerade och passade. När K insåg att Frans namnsdag är samma dag som kanelbullens dag så var det avgjort för hans del. Mellannamnet blev det namn vi pratade mest om när bebisen var i magen: Sigge (oavsett tjej eller kille). Det passade inte så bra på Frans när han väl kom ut, men som andranamn blev det perfekt!

    1. Sigge var jag också inne på, till kille (men passar ju till tjej med!) men Jens tyckte att då tror alla att han eg heter typ Sigvard. Jag gillade Vide mycket till tjej som kille. Tyckte dock inte det passade lika bra på en vuxen person. Vi hade svårast med killnamn, Alva var ganska klart, så vet inte vad en kille till slut fått heta. Hade en hyfsat stark konkurrent till Alva men hon passade verkligen inte att heta det! Håller med om att man måste stämma av när de är ute:)

  3. Jag är i v. 35 och tycker att det är väldigt svårt och klurigt just med namn. Speciellt nu när jag bara går och väntar. Min man och jag har en lista där vi lägger till och tar bort namn lite då och då. Vi har bestämt att vi inte ska bestämma för mycket innan barnet kommer och förhoppningsvis ”känna” vad som är rätt när den väl kommer ut. Även om vi inte alltid är överens om vilka namn som är finast, så har vi bestämt att det viktigaste är att vi tycker om namnen, Oavsett vad våra familjer tycker. Som tur är har vi en del släktnamn som vi båda tycker om, å andra sidan så låter kombinationen av namn inte alltid så bra tillsammans. Det är ju viktigt att det flyter på och inte initialerna bildar något ord som inte låter så bra…

    Jag har som ren princip att inte välja något på 10 i topp listan, men såklart är jag hjärntvättad och tycker att de namnen är finast. Men att ha haft minst 2 andra Emelies i klassen sen lekis har lämnat sina spår… Jag ville vara mer unik.

  4. Alva är så fint, tänker på hushållerskan i Madicken 🙂
    Kajsa skulle hetat Sofie, men hennes kalufs på BB gjorde att vi bytte till Kajsa som i Kajsa kavat. Mycket Astrid Lindgren-referenser 🙂
    Namnet Kasper var en kompromiss…

    1. Hehe ja. Hon är inte döpt efter henne på det sättet, men jag tänker mer på Alva Myrdal-referensen:)

      På spanska betyder Alva soluppgång och hon föddes när solen gick upp och ovädret den natten var förbi:)

Kommentera

