Nära ett sammanbrott #oljud

Jag är på allvar nära ett mentalt sammanbrott. Detta på grund av allt oljud omkring vårt hem! Jag har alltid varit en ljudkänslig person, ni kan bland annat läsa om mitt öronproppsberoende här. För nätterna är såklart värst. Just nu är det dessutom nån sorts tropisk hetta dygnet runt som tvingar oss att sova med alla fönster och balkongdörrar vidöppna och trots det ligger jag ändå vrider mig svettig utan täcke i sängen. Mellan knäna är jag tvingad att ha en kudde och den är b.l.ö.t.  Men allt oväsen är ändå värst. Det pågår mer eller mindre dygnet runt och jag håller seriöst på att gå under. Jag försöker ju sova lite på dagarna – eftersom jag sover så illa nattetid – men det går inte för det låter lika mycket jämt. Eller nätterna är okej, men vi väcks VARJE morgon klockan 06. Att försöka somna om till oväsen, hetta och solljus är lögn.

Alltså vi bor i stan, visst, men inte precis på Odengatan. Vi bor med trädkronor, ekorrar och kaniner utanför fönsterna på en ÅTERVÄNDSGATA. Eller vi bor ju på ett hörn. Utanför vårt sovrum finns bara träd och en gångbana. Tittar man ut ser det ut att vara hur stillsamt som helst här. Det kunde inte vara mer fel. Det låter konstant.

Varje morgon klockan sex kommer en liten, irriterande grön bil från Tylemarks med flak och lastar av några slags gräsklippare. De fäller ner några ramper som låter KLONK KLONK BONK i asfalten precis utanför våra fönster för att sedan rulla av maskinerna som det verkar vara någon slags central för här (?!). Givetvis står den fula, irriterande, gröna bilen med motorn igång hela tiden. Precis nedanför vårt fönster. Varje dag klockan 06. Klockan 07 när jag är klarvaken är det tyst.

Gräsklipparna har dock haft semester denna vecka. Jens var ute en morgon och frågade vad de egentligen håller på med och fick den informationen med sig. Yes! Få sova innan en ska föda barn! Men sedan dess har det varit en sopbil här VARJE MORGON. Klockan SEX! Vilka är oddsen. Motorn är igång, de rullar kärl med skräp fram och tillbaka och tömmer krossat glas. En så att säga vaknar.

Även dagtid dyker det oftast upp en sopbil. På eftermiddagarna. Den verkar vänta på att jag ska eftermiddagssova. Då rullar den in på gatan och häller ut glasflaskor till förbannelse.

Någon slags rivning av en byggnad verkar också pågå i närheten just nu. Deras maskiner har jag nu lyssnat på i timmar. Jag sov 20 minuter tills att även de började tömma sten, grus och glas. Men även utan de oljuden är det konstant brummande.

Vår gata älskas även av diverse budbilar, bussar etc som åker in här och vänder. Varför ska alla in hit?

Vi har ingång till ett stort garage här också. Smidigt eftersom vår egen bil står i det. Men något har hänt med porten och den för ett satans oväsen varje gång den stänger sig. Sovrummet ligger i andra änden av lägenheten än fönsterna som vätter mot den gatan men porten hörs alltså ändå genom mina öronproppar. Helt sjukt. Det är trafik in och ut i det garaget dygnet runt. Vi har ringt och felanmält porten men inget händer. Varje gång den stängs kryper det av frustration och ångest i hela mig. Och detta sker ju alltså HELA TIDEN.

Jag håller på fullaste allvar på att bli tokig. Tanken på att vi snart bor här med liten bebis som jag ett) vill ska sova och absolut inte väckas av plötsliga klonkanden och bankanden och två) kommer väcka oss dygnets alla timmar utan allt övrigt oväsen ger mig panik. Värmeböljan verkar ju inte vilja avta och oavsett dröjer det ju innan en kan sova med igenbommade fönster igen.

Det är drygt sex veckor tills vi flyttar till vårt hus. På landet. Hade legat inlagd på psyket vid det här laget annars. Men snart gör jag nog det ändå. På tal om det. Vi bor nära ett sjukhus och det var hysteriskt vad folk åker ambulans på kvällstid plötsligt. Igår brände dessutom ett antal brölande brandbilar förbi i närheten. Tätt följda av polisbilar och ambulanssirener. Det är helt enkelt aldrig tyst. Jag googlar ”hyra ac stockholm” och det mesta är uthyrt. Tvingar Jens att ringa runt till alla möjliga ställen och nu har vi hittat ett ställe som har kvar att hyra ut. Men det kostar 3000 eftersom en måste ha apparaten i minst en månad. Det tycker Jens är orimligt men jag är desperat, hysterisk. Skulle enkelt betala 10000 för samma period. Får jag inte svalka och sömn snart så kommer jag brisera. Nyförlöst med en liten spädis hemma kommer det ske omgående.

Läste att man kan bli extra ljudkänslig som preggo. Precis vad jag behöver.

unnamed

Kommentera

