När prestationsprinsessor ska föda barn

Jag hade aldrig trott att jag skulle gå en vecka över tiden. Nu har jag gjort det. Både jag och Jens hade fel om beräknat förlossningsdatum. Stundvis har jag känt mig som en värdelös kvinna som inte kan få ut ungen i tid. Nu lurar en igångsättning runt hörnet och det känns som ett misslyckande. Ja det är löjligt men en känner ju som en känner. Det kan kanske liknas vid den känslan kvinnor och män har som får försöka länge innan de lyckas bli gravida, om de lyckas alls. När jag känner mig som sopigast som kvinna brukar jag försöka trösta mig med att jag i alla fall var väldigt fertil. Jag blev preggo med en gång vi försökte. Då gnällde jag över det istället, att det gick för fort för att jag skulle hänga med!

Vi gjorde vårt ”efter BF-ultraljud” i måndags och allt såg fint ut. Bäbbson har fortfarande en stor pool etc. Barnmorskan som gjorde ultraljudet trodde på en ganska liten bebis, under snittvikten. Stämmer det har i alla fall genetiken stämt en gång. Mamma födde små bäbbar – men även snabbt och på utsatt datum.

I dag är det Jens födelsedag. Hade börjat tro att Bäbbson skulle försöka sno den men icke vad det verkar. I morse dukade jag i alla fall extra fint serverad frukost och i kylen finns alla grejer till en hallontårta. Jag ville inte baka den igår utifall att. Jag borde ha jinxat! Däremot bakade jag Jens favoritkakor enligt hans mammas recept som han fick i en egen kakburk. Jagade runt halva stan igår på jakt efter denna burk! Det var 29 grader, packat med folk och jag var som en konstant sammandragning. En till present till hittade jag men sen fick jag ge mig. Trots att jag själv fick typ tio paket när det var min tur att fylla år… En kan ju tycka att jag borde ha börjat med fixandet liiiite tidigare än dagen innan.

Sådär, nu ska jag åka och slänga upp mitt underliv för ytterligare en doktor och få ännu en dom om hur jag verkar leverera mjuk livmoderhals och så vidare. Jens är såklart med, grattis på födelsedagen älskling!

One thought on “När prestationsprinsessor ska föda barn

  1. Det här är (ytterligare!) en bra sak med barn – de får en att inse att man inte kan styra allt i livet och släppa kontrollen. Vi kan inte bestämma över livet – graviditet, förlossning, sjukdomar, ”trotsiga” barn som utvecklas mm. Ibland blir man helt galen av det, ibland lyckas man go with the flow. Mer och mer det sista faktiskt 🙂

Kommentera

