Age before beauty

Jag ber om ursäkt för Sveriges just nu tråkigaste blogg och som pricken över i världens också längsta cliffhanger. Hur mycket kan man tjata om att vara gravid och att det är varmt? När kommer barnet vavava? Men ni som fortfarande är intresserade kan ju läsa vidare.

Idag var på (vår sista!) kontroll på Karolinska. CTG följdes av samtal med läkaren och den numera traditionsenliga undersökningen. Om jag första gången kände ve och fasa inför den så har jag nu redan hunnit bli blasé. Huvudet på Bäbbson står jättelångt ner. Läkaren måttade ca 5-7 cm och sa att längre än så här är det inte ut nu. Inte konstigt att det ibland känns som att det är en noshörning jag ska föda fram!

Sen kläckte hon beskedet att har barnet inte kommit i mitten av nästa vecka ska jag sättas igång. Alltså bara en vecka efter BF. Nu på onsdag utbrast jag lite chockat och hon tittade på mig som att jag vore dum. Några två veckor över tiden är det tydligen inte tal om här. Varför, när huvudpersonerna mår bara fint, fick vi inte förklarar för oss.

Den här läkaren som också är professor är skitduktig och självklart otroligt kunnig. Vi träffar Sveriges främsta läkare på området inser en vid en snabb googling. Jag är verkligen glad över att bo i Stockholm sådana här gånger. Men den här kvinnan i fråga är ingen peoples person alls och jag får allt svårare för henne. Hon är en sån person som en slutar ställa frågor till för det känns inte som att hon tar en på allvar. Och allting är så medicinskt. Det finns inget utrymme för det mjuka.

Vi vill ju föda på BB Sophia och har fått klartecken från deras egna kardiologer samt kardiologerna på Astrid Lindgren. Vi har ringt hur många samtal som helst och dubbel- och trippelkollat allting. Vi kan föda var vi vill! Efter några dagar kommer vi till Astrid Lindgren för koll av bebis. Men den här professorn håller tydligen inte alls med. Hon sa inget rakt ut, det får de väl inte, men hon gick inte att missförstå. Vi är inte kloka om vi inte föder på KS! Tänk på ert BARN! ”Men det är ert ansvar” avslutade hon med. Jag ville bara sätta igång att lipa. Tänk om alla kunde säga samma sak istället för att ständigt komma med nya besked. Det här är ju stora beslut! En annan goding från professorn var ”Age before beauty”. Kvinnan är snart 70 bast och har jobbat i 40 år. Hear hear. Men att avfärda BB Sophia som kosmetika?

Jag har tänkt igenom min förlossning massor, var och hur jag vill föda och försökt förbereda mig. Jag tror att bebisen också mår bäst av att födas där mamman helst vill. (Förutsatt att ingen av dem har någon sjukdom eller där en vet att barnet kommer att kräva intensivvård direkt hen är ute eller liknande etc). Där hon känner sig lugn och trygg och kan slappna av. Alla behöver vi olika saker för att känna detta. Jag älskar att bada och min drömförlossning slutar med att jag faktiskt föder fram barnet i vattnet. Varmt vatten är otroligt bra smärtlindring för mig. Otroligt. Jag hoppas kunna föda utan annan medicinsk smärtlindring än lustgas, alltså inte använda epidural. Av flera skäl. Jag vill inte riskera en utdragen förlossning, att inte känna när jag ska krysta och inte själv ha kontroll. Men utan badet känner jag mig inte lika trygg i att fixa det. (Hur någon annan väljer att föda eller använda ryggbedövning har jag absolut inga åsikter om. Jag är även helt inställd på att jag själv såklart kan ändra mig på plats). Det finns fler saker som påverkar mitt val av förlossning men allt kokar ner till en sak, mig och mitt barn, och jag blir väldigt provocerad när en läkare antyder att jag väljer förlossning efter färg på tapeten! Jag känner mig avfärdad och inte lyssnad på.

På samma sätt tänker jag kring en eventuell igångsättning. Jag vill inte, på grund av flera saker. Risken för sugklocka ökar och hela Familjeliv vittnar om att det gör sju tusen gånger ondare att sättas igång än att låta kroppen sköta det själv. Epidural är närmast standard vid en igångsättning. Jag försökte ta upp detta under vårt besök idag men fick ingen respons förutom att jag var felinformerad. I övrigt var informationen om hur en igångsättning funkar knapphändig. När vi för jag vet inte vilken gång i ordningen ringde BB Sophia ute på parkeringen för att boka igångsättning hos dem istället för på KS var informationen och bemötandet ett helt annat – och det stärkte bara min övertygelse om var jag vill föda.

Men om jag oroar mig? Svar ja. Känner mig vilsen och önskar att det fanns en klok och kunnig person som kunde läsa min journal och ge mig råd. Men det finns liksom ingen. Hade det inte varit så satans varmt hade jag hällt ner mig själv i soffan under en filt.

Kära Bäbbson, du kommer få jättemånga och jättefina julklappar om du kommer ut innan onsdag i alla fall, så har vi ett problem mindre. Mamma lovar.

20140725-143539-52539852.jpg

2 thoughts on “Age before beauty

  1. Det kommer att gå bra oavsett! Och jag har en bra erfarenhet av igångsättning. Skönt att veta när det startar och att man får stanna ju 🙂 Jag klarade mig dessutom utan epidural, sugklocka och annat. Och skönt att slippa gå två veckor över tiden, det kan leda till större bebis som också ökar risk för sugklocka!

    1. Å tack för bra och snälla ord! Har tänkt på det där att man är garanterad plats som en bra grej i alla fall 🙂

Kommentera

