Gott frukostbröd

Det känns ganska ambitiöst att stå och baka bröd och efter det syltkakor när det är cirka 30 grader ute och en är höggravid. Orutinerat är kanske snarare rätt ord. Men när ugnen stekte på 250 grader och svetten lackade var det för sent att ändra sig. Det här brödet är jätteenkelt att slänga ihop och går snabbt att baka eftersom det inte behöver jäsa innan gräddning.

bröd

Frukostbröd

2,5 rågflingor
3 dl rågsikt
1 dl krossat linfrö
1 dl solrosfrö
3 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 dl fil
1 dl sirap
1 dl lingonsylt

Rör ihop alla ingredienser i en bunke. Det är enklast att först blanda de torra grejerna.
Smöra en brödform och strö i lite sesamfrön i botten och runt kanterna.
Ställ in i kall ugn och sätt temperaturen på 250 grader.
Täck över med folie efter ca 10 min.
Låt grädda totalt 35-45 min (i min varmluftsugn kör jag 35 min plus ett par minuter till beroende på hur limpan ser ut och känns)
Låt svalna i sin form under en bakduk innan du skjälper ut brödet, skivar upp och serverar med smör och ost!

One thought on “Gott frukostbröd

Kommentera

