Värmen del etthundratjugofyra

Jag har blandade känslor för värmen. Det känns nästan lite exotiskt att kliva upp på mornarna och tassa ut på balkongen i skuggan och ändå känna hur luftvarmt det är. Himlen är knallblå och snart kommer det dallra ute. När det fläktar lite försiktigt är det skönt att sitta ute med sin frukostbricka och bläddra i tidningen. Men i övrigt är det mest bara olidligt.

Ändå tycks jag ha acklimatiserat mig en del. De senaste dagarna har jag legat på bryggan ett par timmar med bok och jordgubbar och fått lite färg på nosen och benen typ varenda dag. I början ville jag ju inte ens gå ut. Och på kvällarna är det ju jätteskönt. Sent på kvällarna ska tilläggas. Igår medan solen fortfarande stod högt trampade jag och Jens ner till vattnet. Vi hade med oss jordgubbar och hemgjord lemonad och köpte (svingoda!) hamburgare från Texas Longhorn. Vi satt på bryggan precis vid den bra badstegen (som höggravida kan klättra ner och sen upp för) och åt middag och spanade ut över badare, kajakpaddlare och båtar med sorlet från alla människor, klirrande flaskor och musik i öronen. Lite exotiskt ja. Och så badade vi. Himmelskt! Jag kunde ha legat i Mälaren hela kvällen men ärligt talat var det ganska jobbigt att simma omkring och trampa vatten med en Bäbbson i magen och dessutom proppmätt så efter ett ändå ganska långt bad klättrade jag upp till lemonaden igen.

Igår fick jag nästan ihop en hel träningsdag också. Två cykelturer fram och tillbaka till vattnet, simmandet samt en vända till Fridhemsplan tur och retur på stålhästen. Vi har uppförsbacke hela vägen dit och den tänka fartvinden som fick mig att välja cykeln som transportmedel uteblev. Istället lät jag som en lungsjuk flodhäst när jag kom fram. Men jag ska väl inte klaga, mina ben svullnar ju knappt trots värmen och vigselringarna går fortfarande på även om jag får kämpa lite med att få av dem. Jag ser många preggon som har det mycket värre. Jag vill ändå gärna att Bäbbson kommer ut snart. Det är bara det här med värmen som bekymrar mig. Hen kommer förvisso från en 37 grader varm pool men något bebisväder är det ju inte att tala om. En ska inte ge små barn vatten heller utan istället amma oftare och jag tänker att det ju ofta dröjer innan amningen kommer igång ordentligt. Jag menar stackars barn att födas i typ tropikerna och så finns det inget att dricka på ett par dagar. Men det ser inte ut att bli särskilt mycket svalare så hen kan lika gärna komma ut. De föder ju barn i Afrika också.

badjordis

Kommentera

