Citron- och marängpaj

Igår kväll kom jag från ingenstans på att jag var sugen på citron- och marängpaj. Jag gillar egentligen inte maräng men däremot citron. Vet dock inte var pajidén dök upp ifrån. Vi har ganska mycket kött i vår frys också. Vi köper naturbeteskött från en gård i Uppsala och har kvar olika styckdelar från nöt och lamm som vi vill laga till. Då kom vi på idén att bjuda min mamma på söndagsmiddag. ”Vill du komma hit och äta boeuf bourguignon och citron- och marrängpaj imorn kväll?”. Svaret blev ja!

Både grytan och pajen blev sjuhuuukt goda och rekommenderas varmt. Vi lagade båda ur Vår kokbok. Recept på nätet och alla andra (nya) kokböcker vi har i all ära, men helt ärligt är Vår kokbok himla grym. I den hittar jag recept på i princip vad som helst samt massor av information om mat och hur den ska tillagas. Allt från grönsaker till fisk och olika delar på köttdjur. Man kan till och med slå upp hur man kokar potatis. Brukar även kolla upp hur man gör olika såser.

Ikväll var jag ansvarig för efterrätten och var lite nervös över det här med maräng, kändes som en grej en lätt misslyckas med men det var inte svårt alls. Pajen tog en stund att göra men det var inte krångligt alls. Och som sagt, den blev supergod. Och jag var väldigt stolt över mitt verk.

marängpaj

Citron- och marängpaj
Tid ca 1,5 h. Ugn 225 och 250 grader.

Pajdeg
3 dl vetemjöl125 g smör eller margarin

Citronkräm
3 dl vatten
1,5 dl socker
4 msk majsena
5 msk pressad citron
1 citron (skalet)
3 äggulor2 msk smör eller margarin

Maräng
3-4 äggvitor
1,5-2 dl socker (tog 1,5 dl)

Gör pajdegen. Tryck ut degen i en springform på 24 cm i diameter och ställ i kylen i 15 min.
Nagga botten med en gaffel. Grädda sedan pajskalet i 15 min på 225 grader. Låt svalna.

Citronkräm: Blanda vatten, socker, majsena, pressad citron och rivet citronskal (bara det gula) i en kastrull. Rör medan det kokar upp. Ta kastrullen från värmen.
Separera gulor från vitor (vet inte hur? finns beskrivet på särskild sida i Vår kokbok!)
Rör ner gulorna i krämen. Låta sjuda under omrörning men inte koka. (Krämen blir snabbt tjock när den är nära att koka. Var beredd!) Blanda i fettet. Låt krämen svalna. Häll i pajskalet.

Maräng:  Vispa vitorna till hårt skum, tillsätt hälften av sockret och vispa smeten ganska styv. Vänd ner resten av sockret. Bred marängen över citronkrämen.

Sätt in pajen i mitten av ugnen i 250 grader och grädda tills marängen fått fin färg. I varmluftsugn tog det ca 10-15 minuter.

Kommentera

