Ja, det är varmt ja

Jag känner mig ganska förutsägbar. Ingen hade väl trott att jag inte skulle blogga om den här OLIDLIGA VÄRMEN! Känns som sagt som ett väldigt förutsägbart inlägg men jag skriver det ändå.

Jag har verkligen njutit av vädret som sommaren har bjudit på hittills. Alltid under 20 grader. Mulet. Ganska ofta regn. Dels har det varit skönt för att jag inte har kunnat göra allt sånt där som jag tycker är kul ändå (cykla, simma, springa, rida, paddla) på grund av gravid men även för att jag är just det, gravid. Jag minns de varma helgerna i maj och juni och att jag tyckte det var ganska jobbigt redan då. Och jag är (tyvärr!) inte tillräckligt bekväm med mig själv just nu för att vistas på en badstrand heller. Och liksom, jag kan ändå inte ligga på rygg eller marken generellt. Bara så obekvämt. Jag har dock inte velat säga något högt. Inte velat riskera att jinxa.

Men nu är det tropisk hetta ute och jag lider. Jag övervägde tidigare om jag skulle ta bilen till någon vik imorgon och få bada lite ostört. Men dels vet jag inte vilken vik det skulle vara och dels är jag egentligen inte så sugen på någon utflykt. Jag är inte ens sugen på att vara sugen om ni fattar. Jag vill helst bara vara hemma, inomhus. Det är verkligen så olikt mig! Men samtidigt skönt att inte känna någon större längtan efter något som inte skulle funka så bra just nu ändå. Klippbad, sola på rygg, cykla racer. Och så vidare.

Nyss somnade jag nästan på soffan med ett vattenglas bredvid mig. I munnen hade jag två sugrör och jag surplade på den kalla vätskan snudd på sovandes. På huvudet hade jag en blöt handduk. Det har jag fortfarande. Och Jens har fått hänga upp picknickfiltar framför fönsterna och den obarmhärtiga kvällssolen stängs delvis ute från vårt hem. Det är faktiskt snudd på komiskt alltihop. Jag måste nästan  skratta åt eländet.

Tidigare idag var jag och klippte mig och slingade min utväxt. Otroligt opassande val av aktivitet. Satt i den obligatoriska plastkappan med en sån värmehuva över skallen och trodde på riktigt att jag skulle svimma av värmeslag när.som.helst. När frissan lämnade mig åt mitt öde medan slingfärgen skulle verka frågade han först om jag ville ha en kopp te. TE?! Och på tal om hår. Mitt hår var liksom tjockt redan innan jag blev preggo. Nu tappar jag inte ett jäkla hårstrå längre, jag har som en tjock, jäkla fäll på skallen. Jag ser faktiskt fram emot att amningstappa lite av den här kalufsen. Fatta värmen men den här konstanta mössan?

Efter frissan gick jag hem och duschade innan jag var tvungen att gå ut igen. Vi var hos barnmorskan och nu är Bäbbson plats, helt fixerad i mitt bäcken. Det var jag typ säker på redan. Det så att säga känns när man har någons huvud mellan benen. Vore ju synd med ett kejsarsnitt nu när hen lagt sig till rätta så fint! Vartefter dagarna har fortlöpt har jag verkligen blivit allt mer peppad på en vanlig förlossning igen. Hoppas de har bra AC på Karolinska.

bebbe copy
Igår åt vi finlunch på Oaxen krog & slip med valda delar ur släkten. Min kusin fick sin bebbe i april och igår fick jag träffa henne för första gången! (Min kusin är gift med en amerikan och bor på andra sidan havet). Jag tycker inte det syns på bilden att jag blev skitnervös när lilla E:s pappa sa, här vill du hålla? Tacksam för att hennes huvud var så stadigt… Det var ohemuligt varmt men självklart vill man sitta ute när det är sommar. Och maten var suverän. Förresten så ser ni att det här med kalufser verkar vara ett släktdrag. Lilla E har en otrolig hårman!

breakki
På temat mat: min frukost i morse. Är väldigt bra på frukost måste jag säga och jag njuter verkligen av att få äta den i lugn och ro och under ganska lång tid varenda dag just nu. Idag blev det smoothie på naturell yoghurt, blåbär, banan, vaniljpulver och kardemumma toppad med några hasselnötter, rostade råghalvor med ost och gurka, ett kokt ägg, en kiwi och en kopp grönt och vitt te. Försvinnande gott.

fika
Jens gjorde egen lemonad i helgen. Vi drack varsitt glas med massor av is i tidigare ikväll. Kanelbullarna vi hade till syns inte på bilden. I alla fall, rätt bra på fika också. Tycker den här kolhydratsladdningen man läser om att man som preggo på upploppet ska ägna sig åt är lite fånig. Som ”gammal idrottskvinna” vet jag lite för väl hur sånt där fungerar och inte. Men däremot tycker jag man kan unna sig lite extra goda saker såhär på sluttampen, inget fel med det!

En reaktion på ”Ja, det är varmt ja

Kommentera

