Olika referensramar

Pratade precis i telefon med min bror. En ganska intressant konversation följde.

Brodern: Men ni ska väl boka in ett datum nu när ni plockar ut bäbben?
Jag: Nä, dom har ändrat sig (förklarar hela historien med medicinen osv).
Brodern. Jaha, så då är det bara att vänta nu då?
Jag: Precis, vänta in BF den XX juli.
Brodern: BF…
Jag: Ja…?
Brodern: Jag tänker bara på Battlefield när du säger BF.
Jag: Va?
Brodern: Spelet jag ska spela ikväll.

För att göra en lång historia kort pratade vi sen om en ny dufflebag från The North Face som han ska leverera hem till mig (eftersom den jag hade följde med pappa ett antal veckor på resa i Afrika och aldrig mer blev sig lik, särskilt inte doftmässigt…)

Jag: Ja, det vore bra om du ville komma med den imorgon, tänkte använda den som BB-väska och alla saker ligger redo att packas ner nu liksom.
Brodern: Det måste vara just den alltså?
Jag: Ja, det blir den bästa väskan. Jens pratade om att det vore smidigare med en med hjul men det känns ju lite galet att komma med en sån till förlossningen.
Brodern: Men alltså den är ju rätt stor den här…
Jag: Men alltså jag ska ha med mig eget täcke, amningskudde, babynest, mina kläder, Jens kläder, Bäbssons kläder, necessär, godis, ja rätt mycket grejer.
Brodern: Förlåt, men sa du att du skulle ha med dig eget täcke?
Jag: Ja, det ska jag absolut ha (visar med tonfallet att det inte är något jag tänker förklara närmare eller ursäkta).
Brodern: Ja, det är ju din förlossning.
Jag: Precis. Du har lärt dig tugget!

väskaDen här väskan ska jag packa som BB-väska. Min bror tror färgen väcker mer uppmärksamhet än om jag kommer med en väska på hjul.

Kommentera

