Smaskiga muffins. Eller skam den som ger sig.

Efter dagens misslyckade muffinsbak gav jag mig iväg för en timmas gravidmassage. Tyvärr blev jag inte särskilt imponerad av behandlingen och på väg därifrån hade det satt igång att spöregna. Vattnet vräkte ner och snart plaskade det i mina skor. Trots dagens diverse misslyckade eskapader bestämde jag mig för att hoppa av en station tidigare med tunnelbanan och köpa det där förbaskade mandelmjölet. Skoskav hade jag också.  Men jag skulle banne mig baka de där jäkla muffinsarna. Samt få lite ro i effektivitetssjälen. Så efter en trång tunnelbanetur där folk klev på mina fötter banade jag mig iväg genom trängseln mot Ica. Rusningstrafik alltså, varför befinner jag mig ute i den när jag är ledig? Och har folk inte semester? I alla fall. Jag fick mitt mjöl och fortsatte hemåt. Jag lagade middag, slängde in tvätt och – bakade muffins! Hurra! Matkassen jag kom hem med var så himla tung att jag dessutom var imponerad över att jag inte råkat föda Bäbbson på vägen hem. Trycket nedåt nu alltså! Typ om jag går fort eller bär något ”tungt”. Nåväl, här kommer receptet på de goda muffinsarna som mättar och inte skickar blodsockret till några höjder. Älskar dom!

Bananmuffins med valnötter

7 dl ekologiskt mandelmjöl
3 ekologiska och frigående ägg (tja det är ju inte äggen som vandrar runt men ni fattar)
3 mogna ekobananer
0,5 dl ekologisk kokosolja
1 dl ekologisk honung
1,5 tsk bikarbonat
1 tsk ekologiskt vaniljpulver (inte vaniljsocker alltså – skräp!)
1 tsk ekologisk kardemumma
0,5 tsk ekologisk kanel
0,5 tsk havssalt
Ett gäng ekologiska valnötter

Sätt ugnen på 180 grader

Smält kokosoljan i vattenbad eller micron och låt svalna.
Mosa bananerna med en gaffel. Addera ägg, kokosolja, honung och vaniljpulver. Blanda noga.
Blanda de torra ingredienserna i en annan skål: mandelmjöl, bikabonat, kanel, kardemumma och havssalt.
Rör ner bananröran i mjölblandningen och rör ihop allting ordentligt.
Klicka ner smeten i muffinsformar och stoppa ner ett par, tre valnötter i varje form.

Jag gräddar muffinsarna ca 15 minuter i varmluftsugn. Du kan även hälla smeten i en långpanna och få ett bananbröd. Då är det lagom att grädda i ca 50 minuter.

BildBild

5 thoughts on “Smaskiga muffins. Eller skam den som ger sig.

  1. Det smakar inte sån varm banan i folie typ. Mer vanlig kall banan. Fast inte sååå mkt banan ändå. Bananen är mer för sötman o konsistens/vätska. Är ju inget rent socker i. De är faktiskt väääldigt goda:) Nötterna bryter av bra också! Lite rostade sådär.

Kommentera

