Packa BB-väskan

I dag har vi så smått börja förbereda packningen till BB-väskan. Jag har haft en färdig lista ganska länge men sakerna ska ju ner i väskan också. Eller ja, väskorna. Har under kvällen insett att att det är ganska svårt att packa en komplett väska i god tid innan. Mycket som ska med vill jag ju använda hemma under tiden. Typ favoritmjukisarna, tofflorna och eltandborsten. Andra saker behöver stå i kylen fram till avfärd. Men jag vill inte ha för mycket att packa när det är dags att åka heller. Både min mamma och min mormor har haft snabba förlossningar och har inte märkt av sina latensfaser. De har fått riktiga värkar med en gång och när mamma skulle föda mig, sitt första barn, åkte de till förlossningen med en gång hon kände första värken. ”Du var ju på väg ut.” En timma senare var jag född. Som jag har skrivit tidigare kommer de väl ta cirka 72 timmar för mig att leverera min bebis om det inte blir det omtalade snittet istället bara för det. På tal om snitt blir det lite som att packa två sorters packningar innan vi vet vilket det blir. Det kan ju alltid bli ett akut kejsarsnitt förstås så egentligen borde kanske alla packa ”snitt-trosor”. Frågan är väl i övrigt bara vad jag ska med till exempel Coca colan till om Bäbbson inte kommer ut den vanliga vägen. Jag och Jens letade igenom varenda jäkla colaflaska på Ica i eftermiddags för att hitta två med en text som kändes rimlig under en förlossning. Vill liksom inte dela en läsk med Lars när jag föder barn. Till slut hittade vi två jag tyckte blev bra.

BildJag fortsätter att gå omkring att sörja (alltså jag överdriver verkligen inte) att vi inte får föda på BB Sophia. Läser hela tiden om hur fantastiskt folk har haft det där och vill bara kasta datorn i golvet. Jag försöker komma ihåg att tänka tankar som att det faktiskt hade kunnat vara fullt när det väl är dags för oss. Sannolikheten att det hade varit fullt på BB Stockholm också är väl inte så troligt men jag hade gått miste om att föda i badkar även där. Har försökt punkta upp några fördelar med att föda på Karolinska istället.

  • Vi vet var vi kommer att föda någonstans. Vi kommer inte bli hänvisade utan det är helt klart redan på förhand var vi ska åka när det är dags.
  • Karolinska är vårt närmsta sjukhus – nej vi säger BB! Därför blir det även smidigt att åka tillbaka dit för efterföljande kontroller. Och det lär ju bli en del med lilla Bäbbson.
  • Karolinska har de bästa möjligheterna till all eventuell efterföljande neonatalvård. De har flest och bäst barnkardiologer framför allt.
  • Att jag måste föda Bäbbson där hänger även samman med att vi kommer behöva stanna kvar på kontroll och eventuell eftervård i ca 1-2 veckor. Inte så roligt men jag hoppas att en bonus blir att få extra hjälp med amning under tiden samt andra frågor man har som nybliven förälder.
  • Man får ta emot besök på Karolinska. Mina föräldrar bor ännu närmare KS än vad vi själva gör.
  • De har en egen sjukhuspark. Inte så stor men som en bättre trädgård. Skogen bakom BB Sophia smäller högre men jag vet inte hur miljön runt Danderyd är om man ska vara där minst en hel vecka. Vi säger att den inte är så kul!
  • Hittills har alla vi träffat på Karolinska också varit fantastiska och superbra. Barnmorskan som kollade Bäbbsons CTG och tog prover på mig var snäll, gullig och precis som jag vill att en barnmorska ska vara. Frågade om jag kunde sova och om det sparkade som vanligt. Hon var inte alls bara medicinsk.

Att själva miljön är så sjukhusaktig, sliten och generellt omysig har jag dock svårt att släppa. När man föder barn vill man ju känna sig frisk! BB ligger granne med akuten liksom. Det blir nog svårt att ändra på men vi ska försöka göra det bästa av situationen. Jag ska ta med mig mitt eget duntäcke, min specialkudde och favoritlakan. (Alltså ingen väska i singular här). Bäbbson kommer ha med sig en komplett garderob för att inte behöva låna landstingsmärkta kläder. Samma för mig givetvis men jag tenderar att inte kissa och kräkas på det jag har på mig så jag behöver nog färre grejer. Tar det ändå slut kan Jens svänga förbi hemma och tvätta. Vi tar med eget babynest och en omgång filtar. Vi ska även ladda med bra musik och ta med värmeljus och gosedjur åt Bäbbson (ja det blir ju snarare till hens mamma i mysighetsdesperation men ni fattar). Kanske får man en blombukett att ha i sitt rum också! Ska baka rejält med fika så att vi har bra med sånt också. Jag har hört att maten på KS är helt okej, faktiskt bra, men jag tänkte ändå ta med eget frukostbröd också.

Sist men inte minst försöker jag tänka att även om inte allt som har hänt hade hänt hade ju inte min förlossning nödvändigtvis blivit som jag planerat. Vi hade kunnat bli hänvisade, jag hade kanske snittats av en annan anledning, förlöst med sugklocka eller så hade något annat dykt upp. Bäbbson kunde dessutom ha haft en regelrätt hjärtfel eller precis vad som helst. Jag försöker bita ihop och hålla fanan högt. Jag tänker på hösten, när vi är hemma igen och när vi bor i hus. Men så himla enkelt, det är det verkligen inte.

 

7 thoughts on “Packa BB-väskan

  1. Förstår att planändringen känns jobbig. Det känns i alla fall tryggt som vän att ni har de bästa och flesta till hands! Och jag hade verkligen ingen aning om att den där berömda väskan är så många grejer. Svårpackat! Stor kram!

  2. Oj, oj, ser att det har hänt grejer här! Vad skönt att det inte var nåt värre med hjärtat. Förstår att det inte känns särskilt kul att behöva ändra planer när allt är förberett. Men ni verkar göra det bästa av situationen.
    Skulle ni (mot förmodan) glömma nåt har ni alltid minst två goodiebags att rota i 🙂

    1. Hehe ja. De säger ju att man eg inte behöver ha med sig en enda pryl, men de flesta vill ju ha lite egna kläder och godis och sånt i alla fall 🙂 Själv är jag rätt bra på att packa också så att säga…

  3. Och så kan det ju bli så att vattnet går först och då får man ändå inte föda i badkar?! Försöker addera till pepp-listan 🙂

    1. Alltså på BB Sophia verkar man ju liksom få det. Få ut själva barnet i vattnet liksom. Och när det väl sker har väl vattnet ändå gått?! Nåväl, inte aktuellt nu ändå 🙂

      1. Jo det är sant….Så är det ju i de allra flesta fall, om bebis inte föds i hinnor vilket jag antar är rätt ovanligt. Måste vara ett undantag då. Oavsett hur bebis kommer ut kommer det vara er livs häftigaste ögonblick, det är jag övertygad om!

Kommentera

