Första dagen som föräldraledig

Jag ska vara ledig i 10 månader totalt och efter bara två dagar känns det inte ett dugg konstigt att inte gå till jobbet. Det är otroligt vad snabbt man vänjer sig. Trots att jag gillar mitt jobb saknar jag inte ett smack att inte jobba. Det kommer nog bli lite tomt efter vissa kollegor men jobbet i sig, njä. Nyss loggade jag in på jobbmejlen bara för att kunna njuta av att inte behöva svara på några mejl.

Igår morse, min första på riktigt lediga dag, slog jag mig själv med häpnad genom att sova till klockan 11. 11! Jag kan inte minnas när det hände senast. Jag är ingen morgonmänniska men med åren har jag börjat vakna i ganska rimlig tid även på helger och framför allt som preggo. Jag hade en ganska diger to do-lista för min första lediga dag men i och med min rekordlånga sovmorgon hann jag bara ungefär hälften av vad jag planerat. Då tyckte jag ändå att jag hade gjort en ganska generös planering med två stycken vilo/sovpauser på dagen. (Alltså jag är inte ett så galet effektivitets- och planeringsfreak att jag skriver vilken tid jag ska sova, jag bara tar höjd för vilopauser i programmet).

Jag hann i alla fall med det jag längtat mest efter att få börja med, boa i Bäbbsons rum! Rummet hen egentligen aldrig kommer bo eller sova i eftersom vi flyttar när hen fortfarande är en pyttis. Men det är ändå i det rummet vi kommer ha alla hens kläder och övriga saker. I dag använder vi rummet som ett vilo/läs/vara själv-rum och jag gissar att jag kommer liggamma rätt mycket dagtid i den sängen. För att få lite nystartskänsla tänkte jag byta överkastet och klä om kuddarna. Sen får de tygerna följa med till Bäbbsons rum i huset. Igår vek jag ihop alla nytvättade bebiskläder och sorterade i små klädkorgar i byrån vi köpt. Små, minikorgar för sockor, tossor och mössor, lite större korgar för bodys, byxor och pyjamasar. I en låda ligger sådant som kommer vara absolut för stort i början och som hen får växa i vartefter. Vek även ihop alla filtar och stoppade ner gosedjur för att de inte ska bli dammiga.

Jag satte även tänderna i våra badrumsskåp. De var redan hyfsat välorganiserade eftersom jag bor här (…) men nu behövde vi ju få plats med bebisprylarna på ett smart sätt också. Mirakulöst nog lyckades jag faktiskt få plats med hens skötgrejer precis där jag ville ha dem och för att få lite extra feeling la jag skötbädden på plats också och hängde upp en liten mobil som kan spela. Gulligt!

På kvällen åt jag middag med min kusin. Vi var på Tehran Grill på Rörstrandsgatan och stället får helt klart tummen upp om ni har vägarna förbi. Åt en skitgod lammgryta. Försöker passa på att riktigt njuta av att kunna sova till kl 11, göra vad jag vill när jag vill och gå på krogen ensam. Det är klart jag tycker jag har det finfint just nu men ändå längtar jag ju egentligen mest efter något annat. Det känns lite overkligt att den här tiden aldrig kommer igen, att allt kommer att förändras och aldrig mer bli sig likt över en natt (förmodligen bokstavligen talat). Jag måste medge att det ibland ger mig lite högre blodtryck också. Att det bara är några veckor kvar av det här livet. Så lika mycket som jag längtar efter att inte vara gravid längre och att få träffa min bebis känns det som att kommande veckor inte måste gå jättefort heller.

4 thoughts on “Första dagen som föräldraledig

  1. Haha! ”tar höjd för sovpauser i planeringen” … Nej, du låter ju inte alls som ett kontrollfreak 🙂 Men jag gillar hur du tänker! Så mysigt att göra i ordning barnkammaren…!

  2. Vad mysigt att det är så nära nu! Men att du ändå får tid att boa och fixa!

    Jag har boat klart det mesta nu och inväntar med spänning dagen D.

Kommentera

