Sista dagen med gänget

Idag jobbar jag min sista dag innan en 10 månader lång föräldraledighet börjar. Jag ser verkligen fram emot att vara ledig några veckor nu, boa i ordning ordentligt hemma och förbereda för Bäbbsons ankomst, plöja förlossnings- och bebislitteratur, läsa skönlitteratur och pyssla om mig själv. Med mer spänning ser jag fram emot resten av tiden jag ska vara borta från jobbet även om ordet ”ledig” inte känns helt rätt i munnen!

Igår kväll hade Bäbbson cirkusuppvisning för sina blivande föräldrar. Hen har varit väldigt aktiv på sistone och magen är nästan jämt i rörelse. Ofta ser jag hur den liksom flyter runt  även om jag inte alltid känner lika mycket. Men oftast känns det förstås! Det bökas, stökas och tumlas runt och jag tror hen håller på att packa ihop sitt bohag och göra sig redo för flytt. Igår kväll satt jag utan tröja och Jens fick sin hittills bästa föreställning tror jag. Han fick se alla Bäbbsons olika konster, alla sätt som magen kan röra sig på, böljande, hoppande, putande, ryckande. Och under kände man Bäbbson rulla runt. Då och då gör hen vad som känns som klara utbrytningsförsök, alltid uppe i magens högra hörn. Feeeel håll svarar jag alltid. Det var en härlig kväll att sitta och beskåda allt tillsammans. Igår lärde sig även Jens att knyta vår bärsjal. Jag kom ut ur duschen och mötte honom i full bärsjalmundering som han hade knutit fast min gamla (men väldigt prematura till storleken) nallebjörn i. Så rart!

I morse åt vi vår sista vardagsfrukost ihop på väldigt länge. Faktiskt någonsin om man ska vara lite sentimental. Vi har alltid gått och lagt oss samtidigt, klivit upp tillsammans, ätit frukost och haft sällskap till jobbet. Det har känts så himla vardagslyxigt och det är något jag verkligen kommer sakna och tänka tillbaka mycket på. Det kändes lite vemodigt att den här tiden är över nu även om jag inte vill att framtiden ska se annorlunda ut än den kommer göra, såklart!

Jag är sjukhukt hungrig just nu, även för att vara jag. Det känns som att jag och Bäbbson laddar för vår stora uppgift om några veckor. Igår kväll åt jag både en hamburgare med pommes, en kula kokosglass och en bit chokladkaka med valnötter. I vanliga fall hade jag känt mig lite fett- och sockerdäst efter en sån omgång men igår mådde jag så himla fint på den dieten. Kroppen verkligen njöt av all energi, lite lustig känsla, men skön. I alla fall innebär denna status att det inte var problem att äta en lika stor frukost till på jobbet i morse.

Mina kollegor känner mig väl och istället för att försöka hitta ett lunchställe som passar kräsna jag hade de dukat upp värsta frukosten – till hon som älskar frukost. Ni vet med croissanter och hela kittet. Och så fick jag ett survival kit för nyblivna mammor. Blev så himla glad! Det var jättefina saker i lådan, valda med omtanke och så personligt fixat. Inte bara här, en blomma, klart. I lådan hittade jag allt möjligt, från Alvedon och Purelan till choklad, tidning och Olga Rönnergs träningsbok. Allt var märkt med små lappar för i vilka stunder de skulle komma till användning. Så fint!

Bild

Bild

Bild

2 thoughts on “Sista dagen med gänget

Kommentera

