Fruhippa!

Det är sällan jag ägnar en hel ledig dag åt pampering, god mat och tjejhäng – men igår hade jag och min kompis A som gifte sig förra helgen fruhippa och dagen gick verkligen i ompysslandets tecken. Dagen var både planerad och en överraskning. A visste att hon skulle träffa mig vid Kungsträdgården klockan 09 och inte boka in något mer den dagen, men vad vi skulle göra var hemligt och istället avslöjade jag vartefter dagen gick vad som stod på programmet och hur vi skulle fira att hon blivit fru till mannen i sitt liv!

I den svala morgonluften promenerade vi längs med kajen till Grand hotell där vi startade A:s fruhippa med lyxfrukost. Vi valde fritt från menyn och fick in rostat bröd, croissanger, äggröra, bacon, potatiskaka, ugnsbakade tomater, yoghurt, fruktsallad, färskpressad juice, olika pålägg, kanelbullar och förstås en stor tekanna med Grands egen teblandning. Alltså det var verkligen gott! Är en sucker för Grands afternoon tea i vanliga fall men det här var snudd på bättre, frukostälskare som jag är.

Efter ett par timmar hoppade vi på spårvagnen vid Nybroplan och åkte ut till Skansen. Lika mycket som vi gillar frukost tycker vi om djur så jag tänkte, djurungar på Skansen, det kan knappast bli fel. Och jag fick rätt. A applåderade åt Skansenutflykten (som jag nog inte planerat in om det var någon annan kompis jag skulle överraska) och vi klappade grisar, getter och renar. Såg även björnarna med sina ungar och flera andra djur såklart när vi promenerade runt på de olika småvägarna. Nu värmde solen och jag borde verkligen avsatt mer tid för vårt Skansenbesök. Igår var det dessutom dropinbröllop på Skansen och området var fullt av glada och förväntansfulla brudpar i sina finaste kläder. Otroligt härlig stämning för en fruhippa! Men trots att vi hade det bra på Skansen väntade nästa aktivitet, nämligen lite avkopplande massage.

Vi åkte tillbaka in mot stan och jag lämnade av A hos min favoritmassör. Tyvärr hade den andra massören som skulle ge mig min behandling blivit sjuk samma dag, men huvudsaken var ju att A inte blev utan. Istället satte jag mig med en ”Lemon-Aid” i skuggan på Jo the Juice och spelade quizkampen.

Nu hade det blivit riktigt varmt och skönt ute och efter A:s massage satte vi oss i Kungsträdgården och åt lunch och tittade på folk. Vi fick en ganska lång paus och jag grämde mig lite över att vi borde ha lagt tiden på Skansen istället. Men men. Vi hann prata massor innan vi promenerade upp till PUB Nails där A fick välja på manikyr eller pedikyr. Hon valde det förstnämnda och jag fick mina fossingar ompysslade och naglarna lackade i knallrosa.

Lite möra efter en heldag på stan väntade vi på att våra respektive lack skulle torka ordentligt inne på Voltaire där vi fikade, kikade på mer folk och köpte varsin burk sjukt dyrt te. Men det var gott! Sen åkte vi hem till mig och jag var beredd på att vi båda skulle somna i soffan. Men vi höll oss vakna (även preggot!) och senare lagade vi middag tillsammans. Det blev räkceviche (räkor, mango, avokado, vitlök, chili och lime) i coctailgals med bubbel till förrätt och sen västerbottenpaj med tomatsallad, sparris och surdegsbröd med vitt vin till varmrätt. Avslutade festen gjorde vi med jordgubbar, vad annars på en fruhippa i juni!

Sent på kvällen sa A hej då och vi summerade en toppendag. Den krävde verkligen sin planering för att få ihop allt och jag tror jag ändrade programmet sjutton gånger innan det var klart. Ett tips så här på vägen om du själv ska ordna mö- eller fruhippa. Saker tar mer tid än man tror. Det är bättre att få vänta lite än att behöva skynda sig. Men i slutändan blev det ju riktigt bra med en jättenöjd och glad kompis. Så kul! Har ju tyvärr inte kunnat blogga så mycket om förberedelserna på grund av uppenbar anledning – att programmet var hemligt!

Bild

Bild

Bild

Missade att fota mig och A igår – men den här bilden är av oss två på kvällen under mitt eget bröllop i september förra året – sommarens sista jättevarma sommardag och kväll. Oförglömlig på många sätt!

Kommentera

