Gravidpodden

I Babygruppens gravidapp finns ett antal podcast som på olika sätt tar upp graviditet, förlossning och den första tiden efteråt. I varje avsnitt är Åsa Holstein, förlossningsbarnmorska, med som expert. Hittills har de poddar jag har hunnit beta av hållit ganska varierande kvalitet tycker jag. I dag lyssnade jag på ”Första tiden efter” och det programmet var bäst hittills om ni frågar mig. Det var lagom mycket fakta, fokus på verkliga frågor och som i alla program en gnutta humor också. I en del andra avsnitt har det blivit mer humor än information och det har inte riktigt varit vad jag varit ute efter.

Jag började med avsnitten ”Utseende” och ”Vikt och cravings”. De ligger sist i listan och det kan kanske verka som en konstig prioritering att börja med de ämnena. Jag vet inte riktigt varför jag började med dessa två program, men jag tror att jag när jag upptäckte att poddarna fanns funderade mycket på just dessa saker. Det var under de veckor som jag gick upp som mest i vikt. Innan och efter har kilona tickat på i ganska maklig takt men just då utan något facit i hand undrade jag väl var det hela skulle sluta. Då behövde jag inte höra så mycket om att brösten som först växer något enormt efter att man har ammat färdigt blir mindre än innan och att Holstein tittade ner i sin gamla bh och såg två små urkramade tepåsar. Till exempel. Programmet om utseende var precis så ytligt som man kunnat tro.

Men överlag är poddarna ganska bra, som lite matnyttig underhållning ungefär. Så pass att jag väljer att tipsa om dem här! Jag har även lyssnat på ”Förlossningsförberedelser” och ”På förlossningen”. Ganska bra att växla med och inte bara läsa böcker i stil med ”Att möta förlossningssmärtan”. Det finns ett avsnitt som heter Att bli pappa som jag hoppas är bra. Jag tänkte lyssna på det nästa vända och tipsa Jens om det är ”lyssningsvärt”.

Övrig trivia: Antal gånger jag snutit mig medan jag skrivit detta inlägg – sju.

Bild

2 thoughts on “Gravidpodden

  1. Jag försökte lyssna på podden om vikt och cravings men blev bara illa till mods av pekpinnarna kring vikten så jag har inte lyssnat mer efter det. Men om du tycker att de andra avsnitten är bättre ska jag nog ge dem en ny chans.

    1. Sa inte hon Holstein eller vem det var att hon gick upp 25 kg? Kanske var nån av de andra poddarna… Hoppas din egen BM är mer avslappnad ang vikten, verkligen skönt att slippa tjat om sånt där. Men iaf, de andra poddarna är bättre, de om förlossningen och tiden efter.

Kommentera

