Listad på BB Sophia!

Ikväll var vi på informationsträff på BB Sophia. När vi slog oss ner i deras aula sa Jens att det märks att det här är ett preggo convent, halva publiken sitter och fikar. Kändes fint på något sätt eftersom jag alltid varit ett matvrak och skulle haft med mig smörgås och banan även om jag inte varit gravid. Nu fick jag vara bland likasinnade.

Tills alldeles nyligen var vi listade på BB Stockholm. Vi går ju på deras barnmorskemottagning och de har bra rykte. Kändes tryggt och bra. Men på den Föda utan rädsla-kurs vi gick fick vi av en slump veta att det på BB Sophia nu är tillåtet att föda i vatten! Jag blev så.himla.glad. Detta har nämligen varit min dröm ända sedan jag blev gravid. Besvikelsen var enorm när det gick upp för mig att det inte är tillåtet i Sverige längre, förutom nu då, på BB Sophia. Därför listade vi om oss och gick på deras informationsträff. Helhetsintrycket var enormt positivt och jag funderar till och med på på att mitt födelsebrev önska en av de barnmorskor som var där om hon är i tjänst då.

Några godbitar ur informationen vi fick.
(De sa förstås många fler bra saker som skapade trygghet och en väldigt positiv känsla, men det här var några av de saker som fastnade).

  • Alla förlossningsrum har ett stort eget badkar – och det kan man alltså få föda i. Jag vill bada massor!
  • Man skiljer aldrig på mamma och barn. Om barnet till exempel måste till neonatalen följer mamman och pappan med barnet dit. Mamman får även hon sin vanliga eftervård där. Samma sak om mamman till exempel måste sys på operation, då får barnet följa med dit och ligga på mammans mage under tiden.
  • De har en egen blodbank.
  • De har inga sådana där små plastsängar, man bär sitt barn överallt. I bärsjal eller i famnen. Sen sover barnen i babynests i sängen.
  • De kommer vara fullbemannade med ordinarie personal hela sommaren.
  • Man får inte bara te och macka efteråt utan även bubbel i champagneglas.

BB Stockholm är säkert precis lika bra och jag är inställd på att vi lika gärna kan hamna där. Men jag hoppas förstås mycket på BB Sophia, framför allt i och med badet. Även vår barnmorska sa att hon hört så mycket gott om dem när vi listade om oss där. Nu känner jag mig både så väldigt lugn och så väldigt förberedd inför min förlossning att jag önskar att jag kunde snabbspola resterande sju veckor!

Allt hade varit frid och fröjd om inte. Under de två timmar vi satt där höll jag nämligen på att störa ihjääääl mig på killen som satt bredvid mig. Han hade dukat fram Snickers, en påse saltade jordnötter, en cola och en Vitamin well. Det är något med hormonbalansen just nu för minsta lilla grej kan få mig oerhört irriterad, oerhört. Alltså hans jäkla nötpåse stank! Alltså salta nötter, luktar liksom ej gott. Dessutom nötter i Snickersen som han växelåt av. Och varför hade han två drycker? Dessutom såg han inte ut att behöva moffa mer socker, salt och fett. (Om detta är min business, svar såklart nej, men det gick inte att stoppa). On top of nötlukten bredde han ut sig något enormt. Jag fick stålsätta mig för att inte utbrista att HÄR går gränsen mellan våra stolar även på golvet och liksom markera med handen. Dra in fötterna! (Vad är det med vissa män och deras övertro på deras ”enorma” paket mellan benen?) Sluta smaska! Och – sluta kommentera allting! Gång på gång satt han nämligen och hmm:ade och aaa:ade och sa ja, nej, jaha, okej. Tur vi inte var på bio säger jag bara. Jag var så irriterad att jag ett tag knappt kunde koncentrera mig på informationen som gavs. Jag vred mig av irritation och väste i Jens öra att jag klarar inte av nötpåsen! Jens erbjöd sig att spela nötallergiker och be honom ta undan påsen men jag valde att härda. Om en vecka har väl hormonnivåerna svämmat över och jag kommer spela allergiker helt på egen hand.

6 reaktioner på ”Listad på BB Sophia!

  1. OM du hamnar på BB Sthlm iaf så är det babynest som gäller även där (man måste alltså inte använda plastbyttan). Och det där glaset skumpa efteråt: HERREGUD SÅ GOTT DET VAR! Tror jag svepte det.

    1. Jo, har förstått att typ alla (?) erbjuder nests nu istället för plastlådan. Fast jag är förstås skeptisk till samsovningen sen. Hade kunnat tänka mig plastlådan nattetid. Men kanske första nätterna på BB ändå blir bra att vara alla i samma säng 🙂

      Shysst med skumpan! Både BB Sthlm och BB Sophia verkar ju vara lite lyx-BB. Tror inte man får skumpa överallt. Är det förresten alkohol i?!

      1. Jag tror det är alkoholfritt men i det läget jag var i sket jag fullständigt i det. Det var bara så jävla gott.

        Är och var också skeptisk till samsovning, men det var skitpraktiskt för oss i början (med babynest) då man (vi) vill kolla så bebben andas var tredje sekund.

      2. Bryr mig heller inte alls! Kan bara inte tro att de serverar alkohol på BB, hehe:)

        Skulle vilja ha en Baby bay-säng mem vill inte spendera mer pengar nu…

  2. På mitt ”lantis-bb” får man alkofri cider i skumpaglas och en flagga. Fint! Och ang plastlådan – såklart man inte behöver använda den alls utan kan ha bebis i sängen, det hade jag, men de är rätt bra att ha när man går och hämtar mat på väldigt ostadiga ben 🙂

    1. Ja de menade nog att skillnaden framför allt är att man bär sitt barn, aldrig rullar det. Men jag funderade också på om man är i stånd till det, hehe. Kanske mest blir Jens som får bära 🙂 Vi ska ta med en sjal också!

Kommentera

