Åt vilket håll ligger Bäbbson?

Sedan vi var hos barnmorskan i fredags har jag försökt komma fram till om bebisen har vänt sig åt rätt håll ännu, alltså har lagt sig upp och ner. Det är väldigt uppenbart att hen ligger på min högra sida i livmodern (tydligen att föredra – finemang!) och har gjort så ett tag, det känner jag ju själv, och att benen sticker ut åt vänster. I början låg hen däremot på vänster sida. Men i vilken riktning, det kan jag inte riktigt avgöra. Jag tycker det känns som att hen ligger på tvären. Kan de ligga på tvären eller har de huvudet antingen uppåt eller nedåt? Jens tror att hen har vänt sig upp och ner för att barnmorskan lyssnade på hjärtljuden så långt ner på magen. Väldigt oklart varför jag inte frågade henne direkt hur bebisen låg. Jag utgick nog från att hen inte hade vänt på sig men insåg efteråt att det kanske hen visst har? (Efter lite appläsning). Men då borde väl barnmorskan ha sagt det? Just nu pågår massivt analysarbete kring detta.

Tidigare idag var jag och lämnade ett i raden av blodprov. Borde snart få VIP-kort på labbet. Mina järnvärden är jättelåga och fortsätter bara att sjunka. Jag äter som sagt 200 (!) mg järn i tablettform per dag men kroppen lyckas inte ta upp det. Därför skickade min barnmorska mig på en ”fullständig blodanalys”. Jag hoppas de hittar haken och att det är något som är lätt att åtgärda. Jag känner att depåerna med järn är urusla. Jag är trött, matt, andfådd och känner mig svimfärdig ända fram till lunch. En släng av illamående på det och man blir lite darrig på benen helt klart. Det brukar bli bättre fram på dagen. När jag får svaret ska jag passa på att fråga min barnmorska om hon kommer ihåg hur bebisen ligger. Skriver de in sånt i journalen eller måste jag hoppas på hennes goda minne?

Nu ska jag fälla ner locket på datorn och gå och lägga mig. Är djävulskt trött. På grund av att min rygg är som den är kan jag bara sova på min högra sida just nu. Det har hittills fungerat utmärkt. När jag sover så sover Bäbbson också och det har inte varit mer med det. Men igår kväll var det en jäkla cirkus där inne! Trum trum trum. Trum trum trum. Varje gång när jag precis höll på att somna började hen leva om. Jag som precis innan hade tänkt att jag har världens snällaste lilla bebis. (Okej, nattvakna bebisar är såklart också snälla men ni fattar). Började oroa mig för att det var slut på nattfriden men kom på idén att lägga mig på min vänstra sida eftersom Bäbbson kanske kände sig mosad där under. Inte alls lika skönt men igår gick det i alla fall skapligt. Det blev blickstilla i magen. Jag vände mig försiktigt tillbaka till andra sidan efter en stund. Trum trum trum! Det var då självaste! Fick alltså sova på vänstersidan. Hoppas på bättre lycka i natt för jag känner att alla alternativ utom höger sida är otänkbara ikväll. Om jag saknar att sova på rygg. Inga kommentarer… Sju veckor to go.

Och ja – en hel del frågor i det här inlägget. Om någon har svar eller gissningar på någon eller några frågor – hit me!

Edit: Vi har kommit fram till att Bäbbson inte kan ligga på tvären. Nog för att min BM är chill men hon borde ha nämnt det i så fall, istället för att säga ”Ja, hen ligger på höger sida, det kallar vi vänsterläge och det är den bästa sidan för då behöver hen bara rotera ett halvt varv när hen ska födas.” (Jag frågade om man inte kan få dem att växla sida lite eftersom det ömmar rätt bra i högersidan. Det var tydligen en skojig fråga och det kunde man inte samt att detta alltså bara är att vara glad för). Man kan ju nästan tolka in att huvudet redan ligger nedåt då, ELLER? Då allt bara var braaaa.

19 reaktioner på ”Åt vilket håll ligger Bäbbson?

  1. Min onge låg länge med ryggen åt vänster (men mer åt mitten så att säga, så att vänstersidan av magen var rätt tom) och ben och fötter och ”smådelarna” som jag har för mig att BM kallade det, var lååååångt ut åt höger. Kunde enbart sova på vänster sida sista trimestern. Om ett stillsamt försök på höger sida = bonk bonk bonk. Tröttsamt.

    1. Men hade han huvudet nedåt? Alt rumpan då. Läste precis att tvärläge är väldigt ovanligt så här sent och inte alls att föredra, de måste kunna vändas, men ofta blir det snitt. Det känns som att BM borde ha sagt om hen låg på tvären? Jag får kanske ringa henne redan imorgon bitti. Annars kommer jag fastna i någon Familjelivsanalys…

      1. Hmm, inser nu att din kommentar inte handlade så mkt om huvudets riktning utan mer om hur bäbbarna vill att man ska sova 🙂 De chefar ju rätt bra från tidig ålder…

  2. Jorå, huvudet var nedåt från vecka 30 kanske. Det är inte så vanligt med tvärläge och from v 36, har jag för mig det är, så kollar de detta noga för att annars ha tid för att erbjuda vändningsförsök eller planerat snitt. Hen ligger nog nedåt ska du se!

    1. Analysen har fortsatt och jag har kommit fram till samma sak, hen borde ligga nedåt! Men jag måste förstås trippelkolla detta med BM för total lugn och ro…

  3. Det jag gick och grunnade på som man inte kunde säga var om huvudet var fixerat, för han låg ”långt nere” men verkade ruckbar. Jag ba HJÄLP vad betyder det? Googlade ihjäl mig. Sedan ramlade jag på magen på BF och hamnade på förlossningen 6 timmar och då var han inte fixerad. Fick tillfälle att fråga vad det betyder, dom ba ”typ ingenting. att han inte är på väg riktigt ännu mest troligen”. Jahopp. Fick åka hem igen och vänta 5 dygn till.

    1. Phew. När jag får veta att hen ligger åt rätt håll (förhoppningsvis) börjar väl fixeringen vid fixeringen (hehe) istället. Man vill ju hemskt gärna veta precis allting! I alla fall jag.

  4. Men visst är det så att även om bebis ligger neråt med huvudet, men inte är fixerad (eller ruckbar) utan rörlig, så kan den ju vända sig tillbaka igen…? Så den infon är liksom inte lika mycket värd om bebis är rörlig. Detta ska stå i journalen.

    1. Och min bebis som dessutom har gott om plats som det låter på BM. Men eftersom hen legat på samma sätt ett tag – det känner jag, vet bara inte exakt vad det innebär, bara att hen hållt position – borde det väl förhoppningsvis, kanske betyda att hen stannar så?! Men visst är det ändå så att de kan fara runt innan de fixerat sig. Oddsen ökar väl bara att de fixerar sig rätt om de ligger upp och ner ett tag innan. Men vad bra att det står i journalen för då ska jag fråga min BM som ska ringa mig idag!

  5. Glömt att kommentera på detta, men bara för att dra ett par ytterligare egna anekdoter då: Jag var INTE överrens med min BM om hur Fransen låg där ett tag. Hon hävdade bestämt att huvudet låg uppe till höger (han låg ju fel länge) och jag sa att det icke var sant eftersom det var där det bonkades och sparkades. Endast där. Så var vi på ett tillväxtultraljud och den barnmorskan höll på att fnissa ihjäl sig eftersom bebisen då låg med fötterna OVANFÖR huvudet. Både jag och BM hade alltså rätt.

    (och ja, bebisen kan ju vända sig så länge den inte är fixerad, tyvärr)

    1. Han har såklart ärvt dina ben 😀

      Varför fick du göra tillväxtultraljud? Verkade han stor eller liten? Stämde det med vad som kom ut? Jag hade gärna gjort ett sånt men ingen har pratat om att det skulle vara aktuellt. Är lite stressad över att eventuellt behöva pressa ut 5 kg. Både jag och Jens är ju så pass långa…

  6. Jag fick också göra tillväxt-UL. Man trodde han var liten, eller hade stannat i växten, ett tag över jul/nyår. Beräknade vikt vid förlossning till 2,9-3,1. Ut kom en frisk godbit på 3,5.

    1. Jag vill också vara speciell och få göra tillväxt-UL! Min bebis, eller snarare mage/livmoder ligger väldigt nära den där gröna medellinjen, fast strax under. Hen har verkligen hållt sin kurva spikrakt så lär inte bli något extra UL om det fortsätter så. Men när jag frågade om bebisens storlek sa BM att kurvan eg inte visade det utan bara att hen följde sin egen kurva och att det var det som spelade roll. Det kan alltså bli vilken storlek som helst förstod jag det som. 3,5. Låter lyxigt att få klämma fram 🙂

  7. Jag har för mig att vi låg på kurvan till v 36 eller ngt sånt där, då planade det ut, men jag förstod det som att dessa mått är sjukt oklara (magens mått påverkas av bebisens position i magen och det är sjukt chansartat att säga hur stor hen är, till och med genom TUL). Förmodligen hade väl Ivan (min unge) trängt sig djupare nedåt dessa dagar, och så såg det ut som hans tillväxt planat ut. Att klämma ut 3,5 kg bebis som bajsat i fostervattnet och behövde ut snabbt (genom massor av värkstimulerande och total förlossningstid 5,5 timmar) = inte det lyxigaste jag gjort! Men skönt med snabbt trots allt!

    1. Inser att min kommentar om 3,5 kg nog var lite klumpig! Vet ju absolut ingenting om din förlossning och antal kilon är ju bara en liten, faktiskt väldigt liten, del av förlossningsupplevelsen tror jag.

  8. Jag har stort huvud. Jens har litet huvud. Må det bära eller brista, bokstavligen 😀
    Tack för förlossningslänk!

Kommentera

