Det här med att ta tillvara på tid lagom mycket

En av mina största tillgångar och på samma gång brister är mitt behov av att känna mig effektiv. Det gör att jag är bra på att få saker gjorda, men det gör också att jag lätt blir stressad om jag känner att dagen bara går. Jag har extremt svårt för att bara göra ingenting. På gott och ont alltså. Jag tänker att just nu pågår de sista veckorna av lugn och ro i mitt liv, på många år. De sista veckorna med egen tid. Framöver kommer jag ha fullt upp. Alltså borde jag typ endast ligga i soffan och glo i taket. Men samtidigt som jag kommer att vara någon annans livboj framöver kommer jag ju ha sjukt lite tid för att vara effektiv, göra mina grejer liksom. Så samtidigt som jag tänker att jag borde passa på att ligga i soffan och sova tänker jag att nu är sista chansen, till typ allt. Stressen över det.

Idag blev ändå en ganska lagom dag med hänsyn till ovan dilemma tycker jag. Vi har verkligen massor av klämdagar på mitt jobb, något jag älskar, och idag var en sån. Kliva upp tidigt trots ledig fick jag dock göra ändå eftersom vi hade tid hos barnmorskan, men sånt kan bidra till känslan av att utnyttja dagen (ja jag är lite knäpp men vem är helt perfekt). Mitt hb-värde har varit lågt sen jag blev gravid och det har fortsatt att sjunka, Sedan två veckor äter jag 200 mg Niferex per dag (det kan jämföras med 15 mg i en multivitamintablett för kvinnor) men det hjälper alltså inte. Nu kan jag sälla mig till de anemiska. Jag som tyckte jag var lite piggare förra veckan men icke. På måndag ska jag infinna mig för diverse prover och fullständig koll av blodstatus. Nåt fel är det. Började googla B12-brist och fosterskador tillsammans med en äcklig smoothie på Thelins efteråt men innan paniken tog överhanden stoppade jag mobilen i väskan och klev ut i spöregnet. Bebisarna brukar ju ta vad de behöver och vi mammor får stå kvar, trötta och hålögda.

Nästa helg ska vi på bröllop och eftersom jag inte gjort rent mina ringar ordentligt sedan vi gifte oss i september förra året lämnade jag in dem på putsning innan det var tillbaka ut i regnet igen. En grej jag kom på jag behövde göra igår kväll och så gjorde jag det idag. Effektivitetstecken.

Med tanke på det urusla vädret hade jag verkligen lust att bara åka raka spåret hem och sätta mig bekvämt med en bok – för sådana aktiviteter var ju vädret utmärkt – men jag gick faktiskt till gymmet! Alfahannarna lät värre än en förlossningsavdelning tyckte jag när jag beskådade deras bringor och koncentrerade ansiktsuttryck från min motionscykel. Min förlossning kommer bli mitt livs ultralopp så jag bestämde mig för att tröskelintervaller* var en bra grej. Jag körde 4X4 intervaller på tröskelpuls med 2 minuters vila emellan. Ja och så värmde jag upp och varvade ner också och samlade ihop ca 40 min bra träning. Med tanke på mina blodvärden var jag faktiskt imponerad över min leverans på cykeln! Här om veckan kändes det ju så himla tungt och magen så himla stor – men sedan dess har jag kört två skitbra pass! Kul! Kanske ska blogga lite mer om preggoträning? Sitter faktiskt på rätt mycket bra tips.

Efteråt var jag såklart heeelt schlut så efter en imponerande portion spagetti och köttfärssås sov jag i en och en halv timme innan jag mötte upp Katten och Sara för fika, eller snarare mellanmål eftersom jag började bli hungrig igen, på Non Solo Bar. De satt och jobbade över varsin dator när jag dök upp men fick avbryta och prata om husköp och småbarn när jag kom istället. Men de verkade ganska glada ändå! Jag ska träffa dem båda två redan imorgon igen så jag hoppas vi hinner avhandla fler samtalsämnen då.

Nu för tiden lagar Jens all mat. Verkligen all. Det är sannerligen inte mycket hushållsarbete jag utför just nu utan jag behandlas ungefär som en drottning hemma. Men jag fick ett ryck på vägen hem (kan ha hängt ihop med att jag var sjukt hungrig – igen!) och gick förbi Ica och handlade och när mannen klev innanför dörren stod middagen på bordet. Om jag hade varit hemmafru hade jag varit en bra sådan idag. Hade hunnit tvätta lite också!

Nu har jag ro i själen, kan sitta med en kopp te och knappa på datorn och alldeles strax vila ögonen på en bra film.

Dagens selfie: Världens bästa tips för att slippa gråtattacker när man hackar lök…simglasögon! Crawlar inte så ofta för tillfället men de här kommer till användning ändå.

Bild
*Tröskelpuls är nivån preciiiis innan du får mjölksyra. Kan vara svår att hitta men väldigt bra att träna på. Du tränar uthållighet och förbättrar din kondition avsevärt mycket mer än om du kör för hårt och bara samlar på dig syra hela tiden. Längre utvecklingar av ämnet får ni hitta på lämplig träningssajt/blogg.

2 thoughts on “Det här med att ta tillvara på tid lagom mycket

  1. Åh vad jag känner igen mig. Bland de bästa föräldralediga dagarna är när jag hinner duscha, fixa köket, städa lägenheten, ta en promenad med Fransen, laga mat etc PLUS bara se till att överleva också. Och ja, Kenneth lagade all mat hemma de sista månaderna och de första månaderna efter förlossningen.

    1. Det roliga tycker jag är just vad man räknar in för saker som är ”värda” att kallas effektiva. Precis som du räknar jag in tvätt, handling, fix hemma etc. Men vad spelar det för roll? Okej om jag gjorde en insats för barn i tredje världen, arbetade ideellt på en kvinnojour eller vad som helst. Men nä. Städa och laga mat? Men så ska man nog inte tänka. Då blir man ju bara än mer stressad! Tycker bara huvudet är så lustigt. Snacka om att man jagar sig själv, för vadå?

Kommentera

