Vi har köpt bil!

Shoppingspreen verkar fortsätta. Igår köpte vi bil! Hade ingen aning om att det skulle vara så roligt men på väg hem igen var jag verkligen glad! Vi har gjort research i flera veckor utifrån våra kriterier och därför kom vi till Riddermark bil ganska förberedda igår. Vi provkörde några olika bilar och fastnade ganska snabbt för en Volvo V70. Spontant kan det ju låta ganska trist men den var bäst att köra, skönast att sitta i och har såklart störst utrymme både för människor och bagage. ISO-fix (till babyskydd) var ett måste för enkelhetens skull. Rails på taket och dragkrok var andra självklarheter för familjen friluftsliv. Och manuell växellåda för att kunna dra häst. Det här med säkerhetsaspekten och att vi snart är en barnfamilj känns nästan som onödigt info. Att den är så poppis bland svenskarna är faktiskt inte konstigt. Jag tror jag skippar någon längre utläggning om vilka bilar vi valde mellan och de kategorier vår V70 stod som ensam segrare i. (Kan inte föreställa mig en enda av mina läsare som är intresserad heller, då får ni hojta). Jag känner att det räcker med att säga att jag är toknöjd! Är redan lite kär i vår nya bil. Det hade jag aldrig trott att jag skulle skriva om ett motorfodorn. Generellt är det bara så kul att äga en egen bil för första gången i sitt liv! För ja, som kvinnan i familjen står jag som självklar ägare tack vare billigare försäkring för vårt kön.

Bild

3 reaktioner på ”Vi har köpt bil!

  1. Vi köpte också en V70 nyss 😉 Fast i vårt fall fick mannen stå på bilen för det var ingen skillnad alls i premie mellan oss. Jag kollade med några olika försäkringsbolag innan vi bestämde oss och inget av dem gjorde skillnad på kön. Vi är av samma årgång båda två (83:or).

    1. Jaha, där ser man! Bilhandlaren hävdade även han att vår research stämde, att tjejer alltid har lägre premie. Jag är ett år äldre än Jens. Kanske också spelar in. Lite fånigt är det allt oavsett!

Kommentera

