En liten tanke om att kunna andas som vanligt

I min app står det nästa vecka (v33) att om barnet lagt sig till rätta nu kommer det bli lättare för dig att andas. Hittills har jag inte märkt av att jag har svårt att andas förutom att jag inte har samma kondition som vanligt förstås. Men igår! Magen kändes proppfull. Allt som tillhör mig kändes bortträngt. Magsäck, revben, lungor. Det är ju faktiskt sant också vill jag påpeka. Kvar i mitten fanns bara en enoooorm livmoder med en bebis i som tillsammans bildade känslan av en stor cementboll. Väldigt svårt att beskriva. När jag låg på soffan och läste var det tungt att andas och regelbundet låg jag och drog jättedjupa andetag som man gör efter att man hållit andan länge eller precis börjar gå ner i puls efter att till exempel ha sprungit fort. Otroligt enerverande! Ganska länge har magen börjat kännas tyngre på kvällarna för att sen vara helt överkomlig att bära runt på nästa morgon igen, men andningen har jag aldrig tänkt på. Åter igen är det väl för att jag är ganska lång och lungorna har kunnat behålla sitt utrymme. Nu har jag precis slängt upp fötterna på en stor låda jag puttat in under skrivbordet och den där andfådd-känslan börjar återkomma. Suck. Jag är rätt säker på att hen fortfarande ligger på tvären men jag hoppas att hen snart vänder sig med huvudet ner för det här är ju sjukt störigt!

2 thoughts on “En liten tanke om att kunna andas som vanligt

  1. Åh nu minns jag en sak jag fick höra varje gång jag sa något om att det kändes trångt, svårt att andas etc. ”Ja men du är ju lång och har mer plats än andra gravida”. Jaha? På vilket sätt gör det att jag upplever det lättare att andas?

  2. De menar väl att man har mer plats för alla organ så att det inte lika lätt känns som att lungorna ska implodera. Men ens organ är väl lika vana vid sitt utrymme som alla andras. Vet inte. Oavsett tröttsamt med folk som hela tiden ska tala om för en hur man borde känna hela tiden!

Kommentera

