Vad säger elefanten?

Har upprepade gånger läst att det är bra att prata och sjunga för sitt barn medan det ligger i magen. Hittills har min knodd mest fått nöja sig med att lyssna på när jag och Jens pratar med varandra. (Fattar hen ens om det är hen eller Jens jag pratar med?) Men så var det det här med sång. Det känns ganska fånigt att gå runt att sjunga för sig själv som en annan försöksutsläppt. Men visst, jag är inte den som är den! Igår sjöng jag Imse vimspe spindel.

Imse vimse spindel klättra upp för trå’n
Ner faller regnet spola spindeln bort
Upp stiger solen, torka spindeln toooorr
Här möts jag av ett gapskratt från min man.

Jaha. Det var såklart fel text. Upp stiger solen, torkar bort allt reeegn, ska det vara. Tycker ärligt talat min version är lite bättre. Står inget i någon app om att man måste sjunga rätt text heller. Men man vill ju inte att ens avkomma ska bli retad på dagis om ca 1,5 år på grund av fel Imse vimse spindel-text.

Kan när jag är lite inne på samma ämne passa på att klämma in ett kviss här! Min man hävdar att elefanter säger ”tröööl” och vevar med snabeln. Ursäkta men ”tröl” är väl inte det officiella elefantljudet? Jag hävdar att de i så fall säger ”tut”. Vad säger ni andra i frågan?

När vi var ute och käkade middag med min mamma och den blivande mormodern ställde vi frågan till henne. ”Vaddå vad säger en elefant?”. Jens hjälpte till ”Alltså vilket ljud gör elefanten när den låter.” Här kastar jag mig in i dialogen och säger snabbt ”Uppmuntra henne inte!” Min familj är nämligen ökänd för att vara väldigt bra på att härma olika djur, med inlevelse. Min bror är väldigt bra på fåglar, särskilt höns, och apor. Min mammas specialitet är kor (!) och hundar. Första gången Jens träffade min pappa lät pappa som en älg. Well, jag fällde min kommentar för sent. ”ÖHHHHHHHH” trölade/tutade mamma över restaurangen medan hon vevade med ena armen. Inga kommentarer. Men elefant kommer inte med på listan över djur hon är bra på att härma.

Jag hävdar fortfarande att det korrekta ordet är tut. Precis som mjau, gnägg och voff etc.

2 reaktioner på ”Vad säger elefanten?

  1. Ja tut är väl det officiella elefantlätet. Tröl, vad är det för ett påhitt? Det är väl mer älgljud isåfall om man byter ut T:et mot B.

Kommentera

