Förlossningsförberedande och föräldrakurser. Tips och varningsflagg!

Inför bebisankomsten har jag och Jens gått några förberedande kurser. Ett par har varit gratis och några har vi betalat för själva. Först gick vi en teoretisk förlossningskurs via vår MVC, BB Stockholm, som var gratis. Namnet är lite missvisande tycker jag för andra delen av kursen handlar enbart om tiden efter förlossningen med en nyfödd. Sen var vi på en mer praktisk förlossningskurs, Att föda utan rädsla (istället för traditionell psykoprofylax som många går förutom gratisteorin). Kvar har vi en gratis amningskurs via Sensus samt en kurs vi själva betalt som heter Omvårdnad. Helt enkelt hur man sköter om sin bebis bäst. Jag tror inte den sista kursen är absolut nödvändig men jag gillar att vara påläst och förberedd så mycket som det går! (Det spelar ingen roll om det är inför Vätterrundan eller min förlossning har jag insett. Jag är typen som läser på, ordentligt, tränar och gillar att kitta mig med grejer som kan tänkas behövas. Under FUR-kursen satt jag och Jens längst fram i mitten. Vi var på plats först av alla par och jag var den enda som hade med mig block och penna).

Förra veckan var vi på del två av vår förlossningskurs. Första vändan tyckte jag ju var bra. Personlig, tydlig, pedagogisk och bra innehåll. Inte så mycket nytt för oss i och med att vi verkligen läst på redan innan, men bra att höra det muntligen och tillsammans samt att kunna ställa frågor. Den delen av kursen fokuserade på själva förlossningen. Den här gången hade vi dock en annan barnmorska och hon kom efter en stund att döpas till dinosaurien av mig och Jens. Denna del fokuserade på första tiden hemma med ny, liten, bebis.

Först gick hon varvet runt och frågade om våra förväntningar på kursen och om det var särskilda frågor vi hade. Bra grej.. Min erfarenhet är dock att många föreläsare gör detta just för att det är en bra start, men inte lika ofta följer upp de önskemål som kommit fram. Då blir ju det hela ganska meningslöst! Tyvärr gjorde dinosaurien just så. Hon återvände aldrig riktigt till dessa punkter sen.

Till att börja med var hon oerhört rörig och opedagogisk. Hon började med att prata om amning och avslutade med att prata om andningen under förlossningen. Där emellan kom hon in på en salig blandning ämnen utan direkt logisk ordning. Men det som gjorde mig mest irriterad och faktiskt rätt så upprörd var hennes predikan om amning. Hon inledde nämligen hela kursen med att hålla ett långt brandtal om amningens fördelar i nästan en och en halv timma! Hon sa ungefär att man kan både amma och ge flaska men resten var rakt av lobbying för amningens alla miljarder fördelar. Barn som matas med ersättning blir feta, inte lika glada och kommer aldrig gå att amma på ett bra sätt när man väl använt flaska. Amning däremot. Det var som religion för denna kvinna och hon slutade.aldrig.prata.om.att.amma. Ibland var hon på väg att byta ämne men på något sätt halkade hon hela tiden tillbaka in på amningsspåret. Folk skruvade besvärat på sig till slut. Liksom ja, ja, nästa!

En tjej frågade om man inte kunde amma men kanske ge flaska (med bröstmjölk) på nätterna ibland. Ibland behöver man kanske sova, ni vet, och låta pappan ta natten? Nej. Det var inte bra för då skulle barnet bli bortskämt av att mjölken kom för snabbt och inte vilja amma sen. Och du själv skulle ha så sprängfulla tuttar och ändå vakna av det. Mammans lott är att amma. Information noll objektiv. Eller som barnmorskan själv uttryckte det ”Detta är biologi, naturen är inte jämställd, som mamma måste man inse vad det innebär”. Punkt. Ingen vågade ens nämna ordet ersättning, såklart.

Vi hade paus och kvar blev en knapp timma för övriga frågor om sömn, skötsel, vuxenrelationen, kroppsliga förändringar och träning, ämnen hon bara hastigt berörde här och där (ofta började hon bara prata om amning igen). Dessutom var hon väldigt okunnig på området träning. Jag var så.upprörd. Hennes tips var i princip att man skulle lyssna på kroppen och… göra plankor!!! Till slut var jag tvungen att avbryta och rycka in för mina medsystrar. Jag tipsade om appen MammaMage (är du gravid? Ladda ner den och spana in bloggen med samma namn!) och sa att plankor ska man faktiskt vänta ganska länge med.

Jag kunde ju inte ta över hela showen men var väldigt, väldigt glad över att ha deltagit på Blogger Bootcamp Mamma i april. Mina bäst investerade pengar på länge och kunskap alla blivande mammor borde få. Tips, tips och massor av reklam vill jag göra för detta event! Jag lovar dessutom medan jag ändå är såhär uppeldad att återkomma med ett blogginlägg med massor av information, tips och länkar som handlar om allt jag lärt mig om mammaträning. Under tiden, planka inte. Okej?

Ett annat härligt tips hon gav var vikten av att inte glömma bort sin vuxenrelation. Det berörde hon lite flyktigt sådär. Hon gick direkt in på tema sex och att det kanske inte var så skönt först men då kunde man använda glidmedel. Glöm inte relationen! För relation är ju lika med sex? Jag hade nog trott att hon skulle prata mer om vikten av att kramas, pussas, vara snälla mot varandra, köpa en blomma, laga en god middag och se till att få lite egen tid. Stillsamt funderade jag för mig själv på om inte det skulle ge öh, större sexuella framgångar än glidmedel.

Dagen efter berättade jag för min egen barnmorska om kursen och hon häpnade verkligen. Och stundvid skrattade hon nästan. För inget av det jag berättade var ju riktigt klokt. Hennes eget medskick var kortfattat att jag ska göra det som är bäst för mig och inte det som den där Dinon tycker är bra. Man ska inte glömma bort sitt eget värde också sa hon, och inte alltid enbart tänka på barnet.

Ärligt talat orkar jag inte slösa fler nedslag på den här kursen. Dålig var den. Vi åkte hem och gick ner till Gotland grill och firade vår lägenhetsförsäljning med alkoholfria drinkar, god mat och efterrätt istället!

Men nu är jag lite oroad inför vår stundande amningskurs i juni på inte mindre än fyra (!) tillfällen. Är det också bara ändlösa timmar amningspropaganda? Jag hoppas på lite tekniktips typ samt vad man kan göra om man inte kan amma för att ge barnet samma hud mot hud-närhet och allt sånt, kanske en diskussion om att amma på offentliga platser (borde vara en icke-fråga men är ju tyvärr inte det) samt andra saker kopplade till amning. Absolut inte totalt 8 h av enbart propaganda och hets mot ersättning. Men i så fall kan vi ju bara strunta i att gå dit mer i och för sig, om det skulle visa sig vara så.

Hänger ogärna ut folk med namn men om det är någon som ska boka förlossningskurs kan ni hojta till i kommentarsfältet så kan jag ge er namn på den person i alla fall jag inte rekommenderar som kursledare.

6 reaktioner på ”Förlossningsförberedande och föräldrakurser. Tips och varningsflagg!

  1. Den där tanten låter ju aningen överdriven med amningen….Men, jag tror också på amning! Även om jag är feminist och jämställd (har delat exakt 50/50 på föräldraledighet, vadm dagishämtning osv) så tycker jag inte att just matandet behöver vara det. Jag tror absolut att det finns fördelar med just amning , att det kan störas om man flaskmatar för mycket, och att det är enklare även för mamman att amma ist för att blanda ersättning. Det är ju sjukt praktiskt att alltid ha med sig maten i perfekt temperatur vart man än går! Dock, jag tror samtidigt att flaskmatning på intet sätt är skadligt/dåligt för anknytning och allt som den kan beskyllas för. Vill man flaskmata så gör man det! Dock måste jag ge en liten poäng till vården som tar upp amningens fördelar, för det tycker jag att den har. Det ska absolut inte göras på ett skuldbeläggande sätt dock.

    1. Jag håller med dig. Jag tror också att det är jättebra att amma, för alla inblandade och samtidigt väldigt praktiskt. OM det fungerar bra vill säga. Jag tror inte ersättning är ett dåligt alternativ för den som inte kan eller vill amma (om man bor i väst med rent vatten etc – WHO:s rekommendationer är ju internationella varför man inte kan kopiera dem till Sverige rakt av). Och behöver man sova en natt, pumpa och låta pappan ta natten nån gång ibland tror jag verkligen inte det är några bekymmer heller. Brukar vara positivt att få sova liksom… För att orka fortsätta amma om inte annat? Under en sån här kurs förväntar jag mig info om amningens och flaskans både för- och nackdelar, vad man ska tänka på mm men att man absolut inte får skuldbelägga. Min egen BM var som sagt mkt bättre på det där!

    1. Omvårdnadskursen var via Babygruppen och amningskursen via Amningshjälpen och Sensus stuideförbund. Den senare kan jag verkligen rekommendera!

Kommentera

