Inte lika nostalgisk längre (över att vi sålt lägenheten och ska flytta till hus)

På en trång tunnelbana i morse rullade en pappa in en vagn med sitt ena barn i och den andra hängandes i hans hand. Ungarna surplade på varsin Smakis och gnagde på en ganska intetsägande macka. Efter några stationer frågar det äldsta barnet vad klockan är. ”27! Så vi får springa”, svarar hennes pappa. Klockan var 08.27 och de skulle förmodligen vara någonstans halv.

Jag drog en lättnadens suck över att aldrig behöva åka tunnelbana till dagis med mina barn. (Eller en som fattar att ”27” betyder 08.27 går nog i skolan förresten…) Måste man det i stan? Kan man inte välja ett närmare dagis? Sneglade på mannens hand. Ingen vigselring. Behöver i och för sig inte betyda något, han kanske är sambo med mamman, men om föräldrarna är skilda kanske den ena hamnar långt från dagis och skola, får bråttom och inte hinner med dukad frukost. Drog en till lättnadens suck över att jag och Jens aldrig ska skilja oss. När jag ändå var igång med moralpaniken bestämde jag mig även för att mina barn aldrig ska få Smakis och vitt bröd till frukost. Och definitivt inte på en tunnelbana med orden ”vi får springa”. Jag blir vansinnig på föräldrar som stressar sina barn. Jag tycker nästan dagligen jag ser föräldrar skynda fram med sina avkommor. Barnen hänger efter som vantar och föräldrarna ropar, skynda dig, spring, fortare. Jag undrar varje gång exakt VAD de har så bråttom till. Vad några minuter står och faller på. Vad är det värsta som kan hända? Det där är något jag tänker passa mig jäkligt noga för att inte överföra på mina barn, vuxnas många gånger obefogade microstress. Jag kommer vägra springa med dem till bussen.

Ja ja. Vi får såklart se hur det går med frukostar, skilsmässor och avstånd till skolan. Ber på förhand om ursäkt till alla småbarnsföräldrar jag precis upprört. Ni har säkert rätt. Men på punkten om att inte stressa sina små barn är jag väldigt bestämd och tänker inte ändra mig.

8 reaktioner på ”Inte lika nostalgisk längre (över att vi sålt lägenheten och ska flytta till hus)

  1. Fast jag förstår vad du menar. Finns ju massa föräldrar som stressar sig igenom livet och liksom förutsätter att barnen bara ska hänga på, springa med. Vilken jäkla uppväxt liksom.

  2. Tyvärr kan man ju inte välja förskola utan önska… Så det är ju inte upp till en själv jämt. Och det är lite ångestfyllt. Tycker jag. Phu.

  3. Sant! Men över 5 t-banestationer? Burr. Vi kommer ha en förskola riktigt nära så kommer såklart hoppas på plats där, har nog utgått från det. De andra är längre bort så då får man åka buss eller bil!

  4. Ja men ja! Minns att jag brukade säga till Magnus, när vi gick till jobbet tillsammans på mornarna, att vi aldrig aldrig under några som helst omständigheter ska bli såna där föräldrar som är så stressade och går så fort så att barnet blir dragen i armen och får småspringa för att hinna med. Har man försovit sig så har man. Är man sen så är man. Own it. Några (eller kanske t.o.m rätt många) minuter spelar ingen roll om 100 år. Eller ens imorgon. Sakta ner. (Alternativt spring utav bara helvete efter att du lämnat barnet/barnen). Och nej, inte äta frulle på tunnelbanan. Oskönt 😦 För både stora å små.

  5. Jag har en kollega som bor på söder med man och 18-månadersbarn. De har satt barnet i kö till flera skolor, bl.a. en högstadieskola. Jag antar att man måste det om man ska kunna påverka var i innerstan barnen ska gå. Hallå stress! En själv har inte fött barn än men tycker ändå det är jobbigt att tänka på förskolestart om knappa två år.

    1. Hjälp. Kan man ens det? Inte ens till dagis (lär mig aldrig ordet förskola/föris) kan man ju ställa dem i kö så tidigt. Vill gärna börja köa nu men det spelar tydligen ingen roll för man tas typ inte i ”beaktning” förrän ungen är en viss ålder, eller i alla fall född eller hur det var. Men nu ska vi ju bo på landet så jag har på något sätt bara utgått från att högen ungar i området får plats på dag.. föriset precis i närheten. Är liksom inte en hel innerstad som upptagningsområde.

Kommentera

