Boktips: Livet efter dig

Bild

Igår läste jag ut en fantastiskt bra bok. Livet efter dig av Jojo Moyes. Jag hade hört att den skulle vara bra och den verkade vara omtyckt av en bred publik. Men det är egentligen aldrig en garanti tycker jag. Jag visste inte vad den handlade om och när jag läste på baksidan lät det som en bokversion av filmen En annorlunda vänskap. Den var i och för sig sjukt bra men den hade jag ju sett nu. Well, jag älskade boken.

”En kärlekshistoria som får dig att gråta, skratta och bli arg allt på en gång”

Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans. När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam enbart för att hon inte kan hitta något annat, och hon behöver verkligen pengarna. Will har bestämt sig hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig.

Kärlek tycker jag generellt är ett ämne många författare och filmskapare har svårt att förklara och beskriva. Plötsligt blir två människor jättekära och man varken såg det komma eller fattar egentligen varför. I den här boken förstår man precis, utan att författaren skriver en på näsan. Dialogen, händelser runt omkring och karaktärernas egna tankar bygger upp en väldigt stark känsla och stämning. Det var sådär subtilt och pirrigt nästan som att det hade handlat om en själv. Ni vet, precis sådär i början när man börjar bli kär men knappt vet det själv. Så jäkla härligt. Dessutom tycker jag boken var väldigt klok. Den gav läsaren mycket att fundera på och man kunde lära sig ett och annat om sig själv också, precis som karaktärerna. Det var väldigt spännande att följa de bådas resa och förstå hur de blivit på det sätt de var. Dessutom var den verkligen lättläst och jag skulle även kunna sätta den i händerna på en kompis som jag vet inte läser så mycket i vanliga fall och lita på att hen lätt kom igenom den. Inte så ofta en så lättläst bok är så bra, tyvärr.

När jag hade läst ut boken någon gång mitt i natten rann tårarna. De hade kommit en och annan tidigare men när jag slog ihop den på sista sidan verkligen bölade jag. Jag väckte Jens och var tvungen att återberätta precis hela boken. Sen låg jag vaken länge, länge bredvid honom och var så glad över att vi båda kan stå och gå och kramas och han alls andades där bredvid mig i det mörka sovrummet under ett varmt täcke. Snörvel!

Det enda minuset var nog att den ena huvudpersonen hade väldigt mycket pengar. Hans liv och förutsättningar hade sett så annorlunda ut om han bara haft samma ekonomiska resurser som en normal människa och jag är nyfiken på hur annorlunda allting hade varit då. Men för storyn i sig och känslan författaren lyckades förmedla spelade det ingen roll. En ny favoritbok har seglat upp på min lista!

Lite skillnad mot boken jag läst precis innan, En lögn att lita på av Elizabeth George. Hon brukar vara SÅ bra men det här var fan de tråkigaste 639 sidorna jag harvat mig igenom på länge. Jag tänkte hela tiden att snart vänder det, snart. Men på sidan typ 500 insåg jag att det inte skulle hända och att det bara var att tröska på. Jag tänkte att kanske är det en sån där aha-bok, att det är först när man har läst sista sidan som den lyfter och blir sådär himla bra? Men tyvärr nej. En sån bok, som i och för sig var helt okej medan jag läste den också, men som verkligen blev så himla bra först när jag läst ut den var Brick Lane av Monica Ali.

Jag är ofta lite nervös när jag börjar med en ny bok. Ibland vet man ju nästan hundra att det är ett säkert kort. Typ jag har semester i juli och börjar på en ny Jo Nesbo. Kommer inte att bli en besvikelse. Men ganska ofta vet man ju inte riktigt. Ganska bra är ju att få tips från andra, andra med bra smak. Jag litar väldigt mycket på allt min mamma rekommenderar. För att ta en person jag kan länka till så har Evelina också bra boksmak. Hon läser framför allt mycket så man vet att det alltid finns tips att tillgå utan att man hamnar i ett, men jag har redan läst alla de där-dilemmat. Min kusin har också bra boksmak men det kan eventuellt bli för svårtuggat. Förut var jag bättre på att läsa för att läsa. Nu läser jag mer som underhållning, och nästan uteslutande i sängen. Jag vill ta mig mer tid att läsa även dagtid, gärna helger. Hej mammaledigheten, den innan bäbben har kommit ut!

En reaktion på ”Boktips: Livet efter dig

Lämna en kommentar