I natt var min man gravid

I natt drömde jag att Jens var gravid. Jag var inte över glad över detta. Det var lite oklart om jag själv fortfarande var gravid i drömmen eller om Jens verkligen hade stulit hela showen. För det var så det kändes. Jag tyckte jag fick spela andra fiolen och jag var inte nöjd över denna förändring. Plötsligt handlade allt om honom. Undrar om jag inte grät lite också. Vi var hos barnmorskan men vi pratade bara om Jens.

Till saken hör att jag säkert 10 gånger skrockande sagt att ska vi ha fler barn, då får Jens bära och föda dem. Gud vad praktiskt, lyxigt och jämställt om man skulle fixa varsin unge liksom. Fast så är det ju inte. Och trots att jag många gånger svurit över det begränsande i att vara gravid* verkar jag om sanningen ska fram inte ha någon som helst lust att lämna över huvudrollen till min äkta hälft.

* Alltså tröttheten, den konstanta! Tillsammans med järnbristen och blodtrycket i fotsulorna. Plus lite foglossning och andra gravidsymptom som helt enkelt gör att inget är som vanligt. De senaste kvällarna har jag bara precis orkat ta mig hem från jobbet för att landa i soffan, och där har jag blivit kvar. Jag har med ett halvt öga öppet sett på när Jens stekt pannkakor, vispat grädde och ställt fram bär (för att med en kraftansträngning orka gå upp och äta dem), återvänt till soffan och hört hur samma man burit ner vinterjackor i förrådet och gått ut och källsorterat, spacklat och slipat gamla borrhåll i väggarna och så vidare. Min enda insats, att ge honom ett glas vatten under tiden. Fan vad hjälplös man känner sig. Kan inte bidra med NÅT.** Lägg till ryggont och axelont och man ligger där man ligger så att säga. Och ber om massage. Nä det är verkligen inte min vanliga melodi det här. Hade aldrig trott att jag hade kunnat längta så efter att få spackla!

** Jag vet, jag bygger bebis och så vidare. Ja.ja.ja.

Kommentera

