Inte så jäkla lätt att vara den blivande pappan alltså…

… eller den gravida mamman heller….

Bild

Genom hela graviditeten har jag irriterat mig ganska mycket på all information om hur man ”ska” känna, hur man ”ska” må och hur saker ”ska” vara. Babygruppens app som i övrigt är den bättre av de jag använt har tyvärr ofta den där ”ska” tonen. Om det står att man ska må bra och så gör man inte det känns det inte så jäkla kul. Jaha, jag ska tydligen vara glad och vilja gå på bio nu? Dessutom, redan nästa vecka är det tydligen jobbigt igen. Jag måste säga att informationen, framför allt till pappan, känns väldigt hafsigt skriven. I själva verket menar de nog att man kan må precis hur fan som helst som preggo. Är du pappa/partner? Var beredd på och ställ upp på allt!

6 thoughts on “Inte så jäkla lätt att vara den blivande pappan alltså…

  1. Kul att de skrivit ”partner” och inte ”pappa”, men var de tvungna att pajja det hela med att ha siluetten av en man bredvid texten?
    För övrigt har jag nu sett några graviditeter på nära håll och ingen är verkligen den andra lik! Vissa mår ju super nästan alla veckor medan andra mår skit de flesta veckor. Vissa får fogis, ryggproblem, höftproblem, svårigheter att andas, svettningar, ångestkänslor, kräkningar, blir vattenfyllda etc medan andra trippar runt på lätta steg genom hela graviditeten! Därför känns ju texterna aningen forcerade kan jag tycka 😉

  2. Precis! Det går liksom inte att skriva att i vecka 27 ska du må bra. Klart slut. Och vad menar man med må bra? Att man har slutat spy? Att man är lyckligare än nånsin? Att just vecka 27 har man inte ont i ryggen? Att vara gravid är så mycket mer komplext än man kan förmedla via en app – men skriv typ det då. Behållningen med appen är mest faktan om barnet (utgår från att den stämmer bättre, haha).

    Den mesta infon man får ta del av är väldigt PK, allt från appar och böcker till papper från försäkringskassan. Det står ALDRIG pappa. Alltid partner. Nånstans läste jag stödperson. Då tyckte till och med jag att det började gå lite långt. Texten handlade om förlossningen och det lät som att jag skulle ha med mig ngn från kommunen typ?!

    Rolig iakttagelse med siluetten, haha. Faktiskt inte tänkt på innan. Men visst, inget barn oavsett hur man lever har ju blivit till utan en man. Säkert inte så de tänkte dock!

  3. Min mamma sa att hon mådde så braaa under graviditeten. Allt var så hääärligt och håret var så tjooockt och blommorna luktade så gooott. Oj vad jag längtade efter att få må så. Men den känslan dök aldrig någonsin upp och besvikelsen var enorm. Jag gick omkring och hade foglossning och svimmade och var arg istället. Inte kunde jag dricka kaffe heller. Och så kliade det över hela kroppen så jag trodde levern hade lagt av.

  4. Jag brukar läsa texten i appen för min man varje söndag morgon när vi går in i ny vecka. I vecka 11 stod det ”Visa kärlek och omtanke genom att t.ex. laga mat som hon tycker extra mycket om, köp en blomma eller skriv ett kärleksbrev…”. Jag kan ha fel men kan inte minnas att jag har läst att jag ska pyssla om den blivande fadern någon vecka. Det kanske kommer?

  5. Jag väntar fortfarande på mitt kärleksbrev! Haha. Min man slutade tidigt läsa partnerfliken och kollar bara barn och mamma numera. Jag tycker dock inte det är mer än rätt att man blir extra ompysslad som gravid. Iaf är det helt naturligt för oss att det är min man som tvättar, handlar, lagar mat etc. Jag har så att säga fullt upp ändå. Men det beror såklart på vilken sorts graviditet man har. Jag har mått bra men varit dödstrött efter jobbet och dessutom har jag ryggproblem sedan innan. Ompysslad är nog eg fel ord även om just jag blivit det med faktuskt. Men utöver allt extra uppskattar jag att min man helt på eget initiativ just nu roddar all markservice – med glädje. Men utöver det ska ju båda ge kärlek och pyssla om, alltid! Det kan man även m foglossning, har provat:)

Kommentera

