Våra barn i sociala medier

Som blivande förälder finns det många saker som förvånar mig. Saker jag trodde var på ett annat sätt utifrån hur mycket vi faktiskt pratar om dessa företeelser och hur medvetna vi verkar vara. Samt att ”alla” verkar vilja att det skulle vara på ett annat sätt egentligen. ”Alla” är väl i och för sig relativt. Kanske begreppet ”alla” bara rymmer akademiker och medelinkomsttagare i Stockholms innerstad? En liten ankdamm men som de flesta av mina vänner och Facebook-kompisar kan kategorisera sig som. Jag börjar med två grejer jag tänkt på eftersom det blir så himla långt inlägg annars.

Först ut, bilder på våra barn i sociala medier. Jag trodde ganska många var överens om att de inte vill sprida bilder av sina barn på Facebook, Instagram, bloggar och liknande. Du äger inte längre rättigheterna till dina egna bilder och du kan inte kontrollera vem som får tag i dem eller vad de används till. (Nej, Instagram eller Facebook äger inte dina bilder. Däremot ger du dem rätt att visa dem och använda dem på olika sätt. För att inte tala om bloggen som vem som helst kan spara dina bilder från). Dessutom kan barnet inte själv välja hur mycket eller på vilket sätt hen vill synas på internet. Intressant att som 15-åring inse att hela ens liv finns noga dokumenterat i cyberspace liksom. Alla verkar tycka ungefär såhär, delar och gillar artiklar och blogginlägg som handlar om detta, men de flesta lägger ändå upp väldigt mycket bilder av sina kids. Jag funderar lite på hur de resonerar och på hur jag själv vill göra med mitt barn. Enklast (och smartast?) vore naturligtvis att inte publicera en enda bild på min bebis, nånstans. Men det inser ju jag med kommer bli jättetråkigt. Jag kommer nog inte kunna hålla mig. Det kommer klia i fingrarna. Jag är ju ganska viral av mig. Jag och Jens har pratat om det här flera gånger och kommit fram till att man kan lägga upp mycket bilder som inte visar barnets ansikte så direkt, till exempel, men var ska man dra gränsen? Jag kommer tycka att det är skitsvårt med bilder av mitt barn och sociala medier. Men jag är ändå förvånad över att så många delar så många bilder av sina barn som de gör. Trodde det var annorlunda.

Nästa grej, färgerna blått och rosa. Jag trodde det fortfarande fanns många som körde på blå- och rosagrejen men att lika många vill klä sina barn i andra färger också. Av utbudet i butikerna att döma är det inte så. Visst, det finns andra färger också men det urvalet är mycket mindre och ALLT är uppdelat i pojk- och flickkläder. För riktigt nyfödda, typ storlek 50 och 56, finns det ofta några neutrala plagg om det är någon stackars förälder som inte vet sitt barns kön men sen är det slut med det. Samma sak med nappar, filtar och förstås leksaker. Det är så uppdelat. Jag och Jens hittade en (rätt dyr) filt i orange och grönt och känner att vi bara måste passa på att köpa den för att få lite variation på färgtemat. (Det var naturligtvis djur på, dock inte elefanter* så ni fattar ju!) Vi har blå och rosa saker också men det blir som trist med bara de alternativen. Och det här med beige?! Hur blev det alternativet till blått och rosa. Så fantasilöst. Men ändå en klassiker verkar det som. Nåja, det finns annat också men då måste man leta och det är nästan alltid dyrare.

Tänkte på det här med färg senast när jag såg en annons för nappar. Man kunde beställa dem med sitt eget barns namn på. Det var ju rätt tydligt hur man hade tänkt med färg i annonsen så att säga. Dessutom stod det saker som ”Söta Ida” och ”Busig kille” på dem. Inte ett enda exempel med en söt kille eller en busig tjej. Det är verkligen fruktansvärt vilka roller man ska tvingas in i innan man ens kan prata! Könsstereotyper blir aldrig så tydliga som när man är blivande förälder, sjukt.

*Jag älskar faktiskt elefanter. De är underbara djur. Tyckte det var magiskt de gånger vi såg dem under vår safari i Kenya i vintras. Men samma sak där, varenda djurplagg måste ju inte vara med elefant för det.

Bild

7 reaktioner på ”Våra barn i sociala medier

  1. Jag var inne på Polarn & Pyret i Globen för någon vecka sen och där var den största delen av kläderna i sjömanna-stilen, dvs marinblått och rött. Vilket jag så klart tycker om, men på mig själv. Lite gula och gröna regnjackor fanns också, men inget rosa och sött som jag letade efter 😉 Kanske dit du ska gå? 😀

    1. Har köpt mycket på Polarn och Pyret. De har fina saker! Men även om de säger att de har ”kläder för barn” tycker jag de uppenbart delar in i tjejer och killar till stora delar.

      Vill man ha gulligull finns mycket rosa och spets på t ex HM.

  2. Angående barn i sociala medier. Jag lägger inte upp så mycket på fb, men desto mer på instagram (som du kanske sett). Dock noga med att det ska vara bilder som inte kan betraktas som känsliga eller som de kan komma att skämmas för senare. Typ när de sitter på toa, gråter eller är nakna, (eller om jag tar på dem i smyg). Jag tycker det funkar bra och Kajsa frågar jag om jag får lägga upp så att andra kan se. Dock ska ju inte ett sånt ansvar läggas på en sexåring, men det känns bra att hon vet.

    angående kläder så är det ju få saker som orsakar sån hjärnblödning som klädesbutiker. H&M är absolut värst. Man kan ju inte ens köpa strumpor som inte är könade.

    Ett tips är Maxomorra dock! Om du är intresserad av miljö och etik också 🙂

    1. Haha jag undrade precis vad du menade med ”tar på dem”, nu fattar jag 😀 Och tack för tipset om Maxomorra! Fina saker i blandade färger – och dessutom eko!! (Har nästan uteslutande köpt saker i ekobommul hittills eller sånt som är antikemikaliemärkt – glömt vad märkningen heter just nu…)

  3. Jag tycker ofta att debatten om bilder på ens barn blir lite svart-vit. Vi lägger upp endel nu, men det kommer antagligen att minska ju större han blir och ju mer medveten han blir. Sen är det ju skillnad på bild och bild, som Karin skrev. Dessutom har vi mormor och morfar och farmor och farfar och lite övrig släkt som ÄLSKAR att vi lägger upp på instagram då vi ses så sällan.

    Men håller verkligen med om att det inte är en lätt fråga.

    1. Ja det ÄR ju kul med sådana bilder. Även jag tycker ju t ex att det är kul att spana in Frans. Han är väldigt söt 🙂

Kommentera

