Kolakakor och mjölk

kolakakor
I fredagskväll bakade vi urgoda kolakakor på kvällen. Lätta att göra och väldigt gott helgfika!

Kolakakor
Sätt ugnen på 175 grader

200 gram rumsvarmt smör
2,5 dl ljust muscovadosocker
4 msk ljus sirap
2,5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljpulver
1,5 dl solroskärnor

Rör smör och socker poröst, vi använde elvisp. Tillsätt sedan sirapen och rör om. Ha i mjölet, vaniljpulver, bakpulver, och rör om igen till en klumpig massa. Ha i solroskärnor på slutet och rör kvickt ihop degen.

Grädda 12-15 min. Vi tog ut ganska tidigt för att få sådär lite sega kakor!

Servera med ett glas kall mjölk!

Tips på kakorna fick jag från uppochhoppa.se

Och jag vet att jag precis sa att jag har bloggpaus på helgerna, eller snarare handlar det om datorpaus. Men det här inlägget postade jag från min mobil, det är i alla fall snäppet bättre för axlarna.

Kommentera

