Förbjuda tiggeri

I morse åt jag och mina kollegor frukost på Nybrogatan 38 samtidigt som vi hade ett sånt där kreativt möte som man inte gärna har på kontoret. Det är populärt när man jobbar med det vi gör, så pass att det nästan känns lite klyschigt. Men miljöombyte är faktiskt bra och Nybrogatan har dessutom en jäkla god frukostmeny!

På väg tillbaka till kontoret kryssade vi fram mellan Stockholms tiggare och kom inte osökt in på diskussionen om tiggeri som pågår just nu. Idag finns det ingen lag i Sverige som säger att det är förbjudet att tigga. Men flera är de som vill se en ändring på det och förbjuda tiggeri helt. Människorna på gatan ska bort och sitter man kvar på gatan och ber om hjälp med mat och pengar begår man ett brott. Jag måste säga att det är en osmaklig inställning till andra människor och deras rättigheter och människovärde.

Om vi kriminaliserade tiggeri skulle det ju knappast göra till exempel romernas situation i Rumänien bättre, EU skulle inte ta ett större ansvar och jag tror egentligen ingenting skulle förbättras för dessa människor. De enda som skulle vinna på en ny lagstiftning är de som tycker att ”det är så jobbigt med alla tiggare överallt”. För ja, det är sjukt obekvämt med människor som sitter vid varje gathörn, fattiga och tiggandes om dina pengar. Vår shoppingrunda eller väg till jobbet skulle bli mycket mer behaglig om de inte satt där och vi skulle slippa konfronteras med vårt dåliga samvete. Det är det jag tycker är så osmakligt, att en lag som förbjuder tiggeri skulle vara till för oss som inte behöver tigga men inte förändra eller förbättra för tiggarna. Och då är vårt enda problem att ”det är så jobbigt att de sitter överallt.” Exakt hur jobbigt är det för dig och varför? De flesta går ju faktiskt bara rakt förbi ändå, ungefär som att de vore luft. Men absolut, det ÄR jobbigt. Man känner sig maktlös och vet inte hur man kan påverka, kanske.

Jag säger inte att lösningen är att du och jag ska börja ge alla tiggare pengar. Jag räknade idag ut att om jag skulle ge varje tiggare jag passerat 10 kr skulle jag hittills ha gett 60 kronor. Det blir ganska mycket pengar på en månad men skulle knappast hjälpa de enskilda individerna i längden.

Är du född inom Sveriges gränsen ger vi dig vård, skola och omsorg. Men råkar du vara född några mil utanför har du plötsligt ett helt annat människovärde. Det tycker jag är en konstig grundsyn. För mig verkar det inte alltid handla om vad vi har råd att bekosta och inte, utan hur vi värderar andra människor. Alla människor är inte lika mycket värda idag.  Med EU:s öppna gränser kommer inte bara stora företag som kan investera i Sverige och sådan arbetskraft som vi anser oss behöva. Med öppna gränser är alla välkomna. Därför tycker jag att förespråkandet av en ny tiggerlag är så motbjudande. Det säger en hel del om synen på andra människor.

Egentligen hade jag velat blogga om den stundande helgen. Om blåbärspannkakor, smoothies och bebisshopping, om husvisning och vårsol etc. Men det kanske får bli på måndag istället. Jag var tvungen att skriva ner det här och har inte tid för fler inlägg. På helgerna bloggar jag som ni kanske märkt aldrig. Då har jag datorfria dagar vilket inte är så ädelt som det kan låta. Jag bara besparar mina axlar, en egen liten ångest i sig hur det ska bli med dem framöver.

En reaktion på ”Förbjuda tiggeri

Kommentera

