Guide till snygga gravidkläder

De senaste veckorna har min garderob varit ett stort problem. Allt färre kläder passar och varje morgon står jag och stirrar på rader av kläder tills det slutar med samma kofta som dagen innan. Av alla jag pratat med säger alla samma sak, de köpte inte speciellt mycket gravidkläder. De hade sina vanliga kläder och köpte mot slutet en del nytt i trikå eller ”oversizemodell”. Vanliga kläder alltså. Jag fattar inte! Jag vet inte om det blir ännu svårare för att jag är lång. Och smal? Inte så att jag gick runt i magtröjor som ickegravid men mina kläder passar på en person med midja. Det kan man ju inte påstå att jag har nu på samma sätt. Och det finns inte marginal i strl S eller M att få en mage när man redan är lång och rätt mycket är på gränsen till kort ändå. Och trikå, det har verkligen aldrig varit min grej. Jag äger inte ett enda trikåplagg. Så jag måste köpa nytt. Jeansen var först ut men vartefter har jag fyllt på med linnen, toppar, en klänning, strumpbyxor, ett par koftor osv. För att inte tala om det konstanta inskaffandet av nya bh:ar. Det är dyrt att vara gravid.

Tyvärr är jag besviken på utbudet av gravidkläder. Det känns som att det egentligen bara finns en stil. Den är ganska söt, väldigt feminin, lite romantisk och prydlig. Bara för att man ska bli mamma ska man liksom bli ett med moder jord. Jag undrar var säg punktjejer hittar sina kläder? Stilen funkar väl i och för sig okej för mig men det är ett väldigt ensidigt urval. Av någon anledning är det extremt populärt med tvärrandigt (för det passar man ju verkligen i som gravid?) och volanger (verkligen inte min stil!). Det är även poppis med olika hjärtmotiv ihop med olika taglines typ i’m in love, carry your heart with me eller varför inte do shape with style. Ärligt talat…

Men några grejer har jag ändå hittat som är fina och i olika butiker kan man (med lite envishet) hitta lite variation på sin garderob. Jag har mest satsat på koftor och inte tröjor för att eventuellt kunna amma i dem sen. Samma sak med toppar, kan man amma i dem är det ett plus. I alla fall när det gäller dyrare plagg.

GlamMom har lite finare kläder och inte bara de randiga basplaggen. Utbudet är inte jättestort och jag hade gärna sett ett större urval av deras stil. De är bra på att plocka ut det bästa från andra märken upplever jag. Här hittade jag även ett par så kallade boyfriendjeans (lite otippat) som jag älskar. Det var faktiskt mitt första preggoplagg! GlamMom har även väldigt snygga bh:ar, tips tips! Alla går att amma i. De har en liten butik på Regeringsgatan förutom sin nätbutik och personalen där är jättetrevlig och hjälpsamma. De är också väldigt aktiva på Instagram och Facebook vilket är kul för att få inspiration!

Mamalicious har många tipsat mig om. De har ett brett sortiment men trots det har jag inte hittat så mycket jag gillar. Ändå en bra butik att plöja igenom på grund av utbudet. Både basplagg och lite snyggare klänningar. Jag beställde några saker från dem som jag fick hem igår och blev ganska besviken. Flera av plaggen var väldigt olika från bilderna och allt var så stort. Beställde strl M och fick hem ett antal tält. Det är ungefär som att man räknar med att alla mediumkvinnor ska bli elefanter som gravida. Men då är det väl bättre att gå upp en storlek eller två. Som det är nu blir jag förvirrad. Kommer skicka tillbaka hälften av grejerna. Bästa köpet var denna omlottklänning som egentligen var en ren chansning och som jag var beredd att skicka tillbaka!

Mom2Mom har jag inte köpt något från men tycker mycket ser riktigt snyggt ut. Men eftersom jag redan har beställt en del blir det inga köp därifrån just nu. Men hade jag inte köpt något än hade jag nog klickat hem lite toppar från dem. Till exempel den här klänningen om man inte vill hamna i trikåträsket.

Hos Ellos har jag bara hittat märken med egna sajter, inget nytt här alltså. (Hade aldrig trott jag skulle surfa på Ellos faktiskt, hej postorder!)

Zalando har en egen mammavdelning på sin sajt. Där har jag hittat lite andra märken än på de andra sajterna, till exempel från Esprit. Gillar den här tröjan från Noppies som är Esprits eget mammamärke. För övrigt samma märke som boyfriendjeansen.  Dock gillar jag inte Zalandos sökfunktion/struktur. Det var svårt att hitta mammakläderna och navigera omkring.

BoobDesign är märket på flera av GlamMom’s bh:ar. De har även andra snygga kläder, mest basplagg men fina tycker jag. De har även amningsilägg och lite grejer till BB-väskan. Värt en visit.

Mamashop hittade jag för bara en stund sen. Har inte hunnit kika runt än. Sidan är ganska plottrig och inte så inbjudande att surfa på.

Slutligen, vill man ha ekokläder finns till exempel Belly collection. Men utbudet är skralt och jag hittade inget speciellt.

Om du har någon favoritbutik eller märke som gör kläder för gravida och/eller ammande så tipsa gärna!

 

Kommentera

