För- och nackdelar med att köpa hus

Så plötsligt dök det upp, drömhuset. Vi har letat i ett halvår men varenda hus vi har tittat på har liksom varit njä. Det har varit för lågt i tak, litet kök, trång hall, lång trappa upp till huset, för långt till bussen, dåligt med förvaring, norrläge, grannar för tätt inpå eller liksom bara ett jäkligt fult badrum – men som är nygjort så man vill inte betala för det bara för att sen riva ut och göra om. Men nu har alltså det huset dykt upp.

Vi var egentligen på visning av ett annat hus igår. En sak är väldigt viktig när man kollar på hus och går aldrig att göra om, läget, läget, läget. Och det här huset låg fantastiskt på en höjd (men utan lång trappa) med utsikt över Mälaren med en skogsdsunge i ryggen. Tyst och ostört men 200 meter från bussen. Men huset var, som vi redan visste, för litet. Och efter att ha undersökt huset och tomten närmare insåg vi att det inte skulle bli särskilt bra att bygga ut. Suck igen. Vi var på väg hem men inser sådär på söndagseftermiddagen att nästa buss går först om två timmar. Vi åkte kommunalt ut för att prova på, vi vill inte vara beroende av bil även om vi kommer äga en eller två bilar. (Tänk barn utan körkort). Istället fick vi lift med mäklaren till ”stora vägen”. Vi sa som det var, att det var för litet och att vi inte vill bygga ut det. Då trollar kvinnan fram ett annat hus!

Efter att ha stämt av vad vi letar efter lite närmre, prisläge med mera presenterar hon ett nybyggt hus i ett område vi varit i tidigare och som vi gillar. Lantligt men nära kommunikationer (det vi slutat tro fanns). Hon var på väg dit för en privat visning och vi kunde kolla vi med om vi ville. Huset låg inte på Hemnet än. Ja tack!

Redan när vi klev in i hallen kände jag kärlek. Och det har inte hänt i ett enda annat hus vi tittat på. Jag vill absolut känna kärlek som första spontana känsla när jag kliver in i ett hus. Det ska kännas bra i magen. Jag blev kär redan i hallen, bostadens kanske mest underskattade rum. Många hallar är små och ibland också mörka. Ofta med dålig förvaring. I ett hus vill jag ha en stor hall där vi kan rulla in vagnen, ungarna, hunden, posten oss själva och vinterjackan, utan att det blir trångt, typ. Det kan man i det här huset. Och förvaringen var smart. Tillgänglig men undangömd. Och så var det ljust. Och centraldammsugare som av sig själv suger i sig hallgruset när man trycker på en knapp.

Sådär fortsatte det med det stora köket med fönster ovanför diskbänken (också nåt jag älskar), flera, stora sällskapsytor, stor tvättstuga med torkskåp förutom torktumlare och det stora trädäcket runt huset som ligger i sydväst. Och så fanns det gäststuga. Och alla material var skitsnygga. Och i det stora badrummet fanns det fönster (nästa älska-grej). Och det är inte långt till bussen. Som går var tioende minut. Fast man som är mitt ute på landet. ”Ha den!” som jag sa när jag var liten.

I natt vaknade jag vid fyra-rycket och kunde inte somna om. Låg och skruvade mig med stel preggorygg och delade magmuskler (som ytterligare försvårar skruvandet…) och tänkte på hus. Jag är ju paniskt mörkrädd. Vad håller jag på med! Jag kommer behöva ha larm på vartenda fönster. Och hur ska jag våga GÅ på grusvägen mellan buss och hem när man inte kan cykla. Finns det cykeldäck även för vargavinter? Och det kommer vara långt till ICA. Inte bara springa ner och köpa en mjölk, eller tvättmedel (efter att man hunnit starta maskinen). Och det finns inga restauranger nere på gatan när man inte orkar laga middag. Och det tar 50 min till jobbet. Och visst vi har tänkt ut det med dagis men kommer det att funka? Kommer jag dö ensamhetsdöden när jag är mammaledig? Kommer jag hata att bo i hus? Ångra allt?

Jag tror inte det. Jag tror jag kommer älska det med vartenda sinne. Tystheten, lukten av skog, att bara kunna gå ut på trappen och dricka en kopp te. Att kunna släppa ut katten i skogen och ha nära till stallet. Vi gör inköpslista och går på restaurang på helgerna! Men det är ändå skitläskigt. Och så finns det ett krux med huset, eller inte med huset utan med området men som jag inte orkar svamla om nu så självklart ska det vara skitsvårt fast att huset är det perfekta.

Jag kan inte fatta att jag har gift med Jens, att vi ska få barn tillsammans och kollar på hus. Vilken jäkla grej! Den där killen i sandlådan* med långa armar och som jag liksom bara… gillade så mycket med en gång. (Fast det tog ett tag att inse giftaspotentialen…) Han är verkligen min bästa kompis och så får jag dessutom vara gift och kär i honom! Och kanske äga ett hus på Färingsö ihop, precis som jag alltid velat, bo på Färingsö alltså.

*Beachplanen that is. Riktigt så länge sen som när vi lekte i sandlådan med hink och spade har vi inte känt varandra.

12 thoughts on “För- och nackdelar med att köpa hus

  1. Åh guuuuud vad spännande! Ska ni buda? Och jag satt just och läste ett gammalt inlägg i min blogg, från Solbacka. När du och Jens fortfarande var sandlådekompisar 🙂 Tänk, vad det kommit till ändå. Så härligt!

  2. Vi vill ha det! Jag hade skrivit på papperna idag om det inte var för inte. SL planerar tillsammans med Ekreö kommun att flytta bussgaraget från Ekerö Centrum till Färingsö och området mellan Troxhammar och Enlunda. Vi skulle inte se garaget och jag vet inte hur mycket det skulle höras egentligen (delvis ett berg emellan), men vi skulle passera genom SL:s garage (ja inte bokstavligen rakt igenom men…) samt deras olika serviceanläggningar för bussarna, personalparkering mm och ja – det blir helt enkelt inte så mysigt när man tänkt flytta ut på landet! Men förslaget är inte klubbat så här står vi som en ko mellan två hötappar och kan inte ta beslut. Läget i övrigt är så perfekt liksom. Jag skulle kunna cykla till jobbet på nån timma (drygt kanske pga genom stan också). Det är drygt 2 mil. Så DÖD åt dessa bussgarage som förföljer mig!! #lindhagensgatan

  3. Jag tycker inte planerna på ett bussgarage ska stoppa er från husdrömmen/drömhuset. Vill man bo lantligt tänker man ju i regel på en massa fria ytor i form av skog eller åker och långt mellan husen, men ingen vet hur länge det kommer se ut så. Ni kommer aldrig kunna styra vad som byggs i närheten av där ni bor, faktiskt inte ens om ni äger marken (det kan byggas både motorvägar och kraftledningar). Då tycker nog jag att bilköerna på Ekerövägen/Drottningholmsvägen morgon och eftermiddag är en större nackdel – man vill kanske inte cykla varje dag 😉 Vi funderar också på hus på Färingsö kan tilläggas 🙂

    1. Vad kul att ni också funderar på Färingsö! 🙂 Jag älskar den ön. Kommer nog varva cyklandet med att åka kommunalt och på morgonen är det ju bussfil in. Men däremot hem på kvällen, phew. Jag tänkte att man får försöka ha andra tider, antingen åka hem på em eller senare på kvällen typ! Men de ska ju bredda vägen har jag läst. Minst dock inte de exakta sträckorna men jag tror framför allt på Lovön. Och så kommer ju förbifart Stockholm ”komma upp” på Lovön framöver.

      1. Jag förstår inte varför man inte bygger spårtrafik mellan Brommaplan och Ekerö. Det borde kunna avlasta bilvägen en hel del. Det är inte aktuellt för oss att köpa hus ännu men vi spanar lite. Vi hittade en fantastisk 50-talsvilla i Stenhamra i höstas till riktigt bra pris men den blev så klart såld. Nu avvaktar vi att min man ska bli klar med sina studier (till nästa sommar) och sen får vi se vart vi vill ta vägen. Jag trivs väldigt bra med mitt jobb i Sundbyberg men jag skulle gärna vilja bo på en mindre ort där man kan bo och leva billigare och där det inte tar så lång tid att transportera sig.

  4. Ja, det hade varit väldigt klokt! Spårvagn typ som nockebybanan eller tvärbanan. 50-tal tycker jag jättemycket om! Vi har tittat på ett par sådana hus men det har alltid varit så mycket radon i källaren tyvärr, där man annars hade kunnat inreda. Jag skulle också kunna tänka mig att inte bo kvar i Stockholm, men eftersom vi båda har jobb här som vi gillar är det inte aktuellt att flytta just nu, med barnafödande och allt… Jag tycker det är klokt av er att titta runt i god tid innan ni faktiskt ska köpa något. Man lär sig massor om vad man tycker om, vad som är viktigt för en och vad man måste tänka på genom att titta runt på olika hus 🙂

  5. Hej! Jag hittade till det här inlägget genom en googling på ”bo på färingsö”. Går i precis samma funderingar som du gjorde när detta skrevs. Letar drömhuset, men inte hittat känslan ännu 🙂 har surfat runt lite på din blogg och sett att ni nu funnit drömhuset på landet. Jag undrar dock om det blev färingsö tillslut? 🙂 och hur tycker du i så fall att det är att bo därute? 🙂
    Mvh
    Sofia. Också mamma till en 2014-bebis 🙂

    1. Vi bor på Färingsö och vi ÄLSKAR det! Det är ljuvligt med barn. Vi bor verkligen på landet (Skå, Enlunda) med naturen, djuren och skogen in på knuten. Ändå är jag på kontoret i stan inom en timma. Det är bra kommunikationer. FLYTTA HIT! (Ps, Färingsö är hundra ggr mysigare än Ekerö 🙂

      1. Åh, vad kul att höra! 🙂 har du några bostadsområden att rekommendera/undvika? Hur är Kungsberga eller Färentuna? Jag oroar mig mycket för hur förskolor och skolorna är i kommunen eftersom jag inte känner till dem alls. Bilköerna oroar mig också lite, men där finns det ju planer på förbättring av vägarna 🙂
        Tack för svar, kul att höra att ni trivs! Jättefin blogg du har 🙂

  6. Det är jättefint där ute! Skulle absolut kunna bo där om jag inte jobbade i stan. Nu bor vi på södra delen av ön (Skå). Vet inte om det finns bättre och sämre områden, beror nog på vad man gillar och prioriterar. Husen runt Ekerö C är inte så kul. Inte heller de i Stenhamra C. Men gamla Stenhamra är jättefint. Helgö är fint. Alla byar i Skå:) Byggs mkt nytt i Jungfrusund på Ekerö, blir nog fint och smidigt m buss.

    Vår dotter går på en fantastisk förskola! Om du vill veta mer om den kan du mejla mig på erikaPUNKTstenvallSNABELAgmailPUNKTcom 🙂
    Ja du får såklart fråga vad som om Mälaröarna:)

Kommentera

