Tips för dig med katt

Vinterpälsen ska bort och Baxter hårar som en gris. I vanliga fall hade jag inte brytt mig så mycket förutom det där jag skrev om den automatiska dammsugaren och rollern, men, jag är ju gravid! Med det följer jäkligt känsliga slemhinnor och det är generellt mycket mer snorande, nysande och till och med näsblodande än vanligt. Effekten av att bli med katt igen är ungefär som om jag vore kraftigt allergisk. Lyckat! Därför får Baxter inte sova i vår säng och jag undviker att bära runt honom för mycket. När jag klappat och gosat med honom rollar jag mig och tvättar händerna. Lite omständigt trots att det bara hjälper lite grann och framför allt inte så kul! Vill ju kunna borra in min näsa i hans päls och riktigt goosaaa. Ligga bredvid honom i soffan och gona mig. Det blir svårare att fästa sig vid ett djur man inte får umgås för mycket med. Men som tur är jag djurvän av rang och katter är särskilda favoriter så visst håller han på att bli min lilla gosboll oavsett! Ibland lägger han sig precis som Gustav och på samma ställen och trots att de inte är samma färg känns det lite bra i hjärtat på något dubbelt, ambivalent sätt.

I alla fall, i sovrummet får han helt enkelt inte vara, eller i alla fall inte i vår säng (där han lägger sig om vi är där), så gissa vilket som är Baxters favoritrum. Precis! Sovrummet. Katter är experter på att vilja vara där vi tvåbenta inte vill att de ska vara. Här följer några tips på hur du håller katten borta från ditt favoritrum och istället lockar in den i ett annat.

  • Ha dörren till rummet du inte vill att katten ska vara i på vid gavel. Stäng aldrig dörren. Det signalerar att detta är ett superintressant rum!
  • I rummet du vill locka in katten bör du alltså ofta ha stängt. Skynda dig in och ut och titta dig omkring innan du försiktigt öppnar dörren på glänt.
  • I rummet du inte vill att katten ska lägga sig i är det ett tips att bädda riktigt skönt åt den. Kanske en särskild kattbädd eller en mjuk filt. Ansträng dig!
  • I rummet du vill locka in katten bör du se till att det inte finns något skönt att ligga på. På sin höjd en trasmatta eller en gammal väska.

Katter gör gärna tvärt om mot vad vi planerat så detta är riktigt bra tips!

BildHär ligger Baxter i hallen med sitt gosedjur, ironiskt nog en hund. Självklart inte i sin korg (som förra ägaren påstod att han tyckte om) utan bredvid. Just sayin…

Kommentera

