Säg hej till Baxter!

Igår hämtade vi hem vår nya familjemedlem Baxter. Han är röd, lurvig och väldigt go! Sen vår älskade Gustav fick resa till katthimlen alldeles för tidigt i höstas har jag saknat honom varenda dag. Det har varit konstigt att bo utan katt men helst av allt ville jag bara ha tillbaka G-Man. Till slut blev saknaden efter en misse för stor och vi började titta efter en ny kompis. Dessutom vill jag verkligen att mina barn ska växa upp med djur, jag tror det är så himla bra för dem! I sitt sommarprogram i P1 för några år sedan berättade Antonia Ax:son Johnson på tal om djur om sin relation till sina hundar och hästar.

”Hästarna väntar i stallet. De rör sig villigt och lustfyllt. Jag försöker vara följsam och lockar dem vidare. Och samspelet blir till en magisk dans mellan ryttaren och det stora djuret i en andlös harmoni. Tid och rum försvinner. Djuren omkring mig, hundarna och hästarna, de håller mig på jorden, de balanserar mitt liv. De förväntar sig inget och de låter sig aldrig imponeras av en glättig yta. De ser mig i ögonen, de läser mina rörelser, de hör min röst. De vet när det är en ogenomtränglig dag, de förstår att lyfta sinnet, de är absolut sanna, i nuet, utan baktanke. Kanske vet de mer om mig än jag förstår. ”

Baxter i alla fall. Han är en blanding av Main coon, Norsk skogskatt och hederlig huskatt och fruktansvärt söt! Än så länge verkar han vara en ganska lugn och cool ung man (4 år) som gärna blir klappad och helst sover i vår säng. Dessutom gillar han att se på tv eller sitta och spana ut genom fönstret. I morse när vi åt frukost drog han en löparvända genom lägenheten och sparkade lite boll. Dock hårar han likt ingen annan katt jag haft! Sprang efter med rollern en stund igår men det är ju bara att ge upp. Jag är lite av en pedant, gillar när det är ordning och reda och rent och fint. Men det är nog bara att släppa med lurvboll och kids på väg. Nu tänker säkert många att det är nyttigt för mig. Sådana kommentarer irriterar mig oerhört, att andra människor anser sig ha rätten att diktera vad som är bra för en och vad som är normalt. Till exempel får jag ofta höra att det är bra att släppa kontrollen ibland, samt att man faktiskt inte måste ha så rent och fint hemma hela tiden. Brukar också få höra att jag måste lära mig att ta det lugnt.

Jag tycker såhär, har man en egenskap eller sida hos sig själv som man känner skapar problem för en, som gör att man mår dåligt, som helt enkelt är jobbig, ja, då är det bra att jobba med den sidan. Men om det bara är andra som tycker att man borde ändra sig (för att de är på det där andra sättet?) men själv mår man hur bra som helst – då ser jag faktiskt inte poängen med förändringen. (Okej, det finns såklart undantag, man kan ju inte vara hur odräglig som helst och förpesta för hela sin omgivning men vägra lyssna på någon sorts feedback bara för att man själv mår prima – men ni fattar!).  Det är inte jobbigt att plocka in mina kläder i en garderob, att torka rent diskbänken från brödsmulor eller puffa upp kuddarna i soffan. Det är noll jobbighet, jag bara gör. Däremot kan det bli jobbigt att ägna kvällarna åt att jogga runt med roller och dammsuga typ fyra gånger i veckan och därför får jag eventuellt dra ner på ambitionsnivån. Alternativt köpa en sån robotdammsugare!

Men nu handlade det ju här om Baxter. Undrar vad han gör just nu. River inredningen? Nä. Men jag längtar hem till honom ikväll. Jens är också redan så himla fin med honom och håller på och gosar och fixar åt honom, precis som han gjorde med G-Man som från början var min misse. Jag tycker som att det är lite sexigt med män som tycker om och är bra med djur. För att inte tala om män som är bra med barn. Och män som kan gråta. . Tänk om alla alfahannar visste hur det egentligen låg till!

Det var ett krav när vi valde katt att det skulle vara en som garanterat funkar med barn. Nedan Baxter med förra ägarinnan. Känner mig ganska trygg i vårt val! Tjejen hade dessutom nämligen fyra syskon.

baxter

Kommentera

