Dagens genusanalys

I morse var jag på ett branschseminarium, strunt samma vilken bransch eftersom jag inte bloggar så mycket om mitt jobb. Ett antal personer höll föredrag varav de flesta (i vanlig ordning) var män. Hon som presenterade talarna var dock (också i vanlig ordning?) kvinna och tyvärr satt jag mest och irriterade mig på henne. Varje gång hon klev fram på scen och öppnade munnen började hon med att säga ”Jahaa…” och sen fortsätta med nåt i stil med ”Och nu har vi XX som nästa talare.” Alltså vadå jaha? Jag inser att det här är svårt att förklara i text men hon lät hela tiden som att hon bad om ursäkt för att hon stod där och var hemskt osäker. Våga ta plats kvinna.

Men mer störande var, på tal om kvinnor, när hon skulle presentera den enda kvinnliga talaren. ”Jahaa… Och nu har vi en kvinna på scen. XX från YY.” Vaddå nu har vi en kvinna på scen? Lät ju nästan som att den här kvinnan skulle göra något helt annat. Oavsett så var hon ju inte inbjuden att stå på scen och tala för att hon var kvinna utan för att hon var sakkunnig. Så varför var hon tvungen att säga så? Och även om det nu var viktigt var det ju inte svårt för publiken att se att detta var en kvinna. Ledsnade helt och plockade fram Instagram gjorde jag när jaha-kvinnan säger ”Jahaa… Du kanske vill ha en mikrofon?” Hon hade inte frågat någon av männen och frågade inga av de följande heller.

Kan meddela nyfikna läsare att kvinnan i fråga avböjde mikrofonen genom att svara ”Nej tack, jag har en stark stämma.”

Avslutningsvis måste jag tillägga att det ju är omöjligt att inte göra genusanalyser typ tre gånger om dagen när man får dem upptryckta i ansiktet hela tiden.

4 reaktioner på ”Dagens genusanalys

  1. Jag har verkligen börjat se de där ”små” grejerna jag med – och då är de precis överallt. Jag har en liten spaning från Nike Blast tex, som jag tänkte plita ned i morgon, dagen till ära.

Kommentera

