Det här med alla kvinnor på huk

Bläddrade i dagens DN på lunchen och passerade den här annonsen. Först tänkte jag inte så mycket, kikade lite närmare mest för att se om jag kunde identifiera åkarna. Sen satte jag mig tillbaka och tänkte det uppenbara. Varför ska tjejer så ofta sitta på huk?

landslaget
På den bakre raden står herrlandslaget rakryggade uppställda, och framför dem hukar damlandslaget. Tro inte att detta är en slump. Fotografen har gjort ett högst medvetet val om än indirekt omedvetet. För så här ser det nämligen alltid ut. Såhär gör man. Det går av bara farten.

Jag hör redan motargumenten. Att gud vad du överanalyserar och övertolkar. Spelar det någon roll vem som står eller sitter var? Till att börja med, ja det spelar roll att det ena könet alltid ska huka under det andra på ett eller annat sätt. Bildligt eller bokstavligt. Det sätter prägel på samhället. Nog vet väl alla vid det här laget att reklam påverkar? Och dessutom, vadå överanalyserar eller övertolkar? Det gör jag inte alls det. Ponera att det hade varit tvärt om (stor risk…), att kvinnorna hade stått uppsträckta på bakersta raden och killarna hade hukat under dem. Jag är helt övertygad om att folk hade reagerat, tyckt att det såg konstigt ut, undrat varför killarna måste sitta ner! Kanske inte varenda människa i Sverige, men fler än som reagerar på den här bilden i alla fall. Tjejerna är ju…mindre! Men jag är faktiskt övertygad om att de inte är så korta att de inte hade synts bakom killarna om de satt på huk.  Det är så självklart för många att det ska vara såhär att den som tycker annorlunda överanalyserar.

Kan för att förtydliga säga att jag inte tycker det gör något att man har delat upp tjejerna och killarna på bilden. Det är två olika lag och därför är det inga konstigheter att man har delat på dem. Men visst, nog hade det fungerat att blanda också utan att det hade varit det minsta konstigt. I texten under bilden står det bara ”längdlandslaget”. Då hade man ju sluppit huk-problemet också om man absolut ville ha det upplägget.

Om det är någon som inte riktigt fattat galoppen än kommer här en till bild i ämnet hukande kvinnor. Jag är inte 100 på avsändaren men tror att det är Hallands Nyheter som står bakom. Det var OlgaSmoggel som twittrade bilden. Kul att det blir en kvinnlig chef. Men varför i hela friden sitter hon i knät på sin föregångare? Åter igen, hade fler reagerat om han hade suttit i hennes knä? Överanalyserar jag verkligen?

knäbild

Kommentera

