Statusuppdateringar på Facebook

Det här är en sak jag har tänkt på jättelänge. Folk har väldigt mycket åsikter om vad som anses intressant och inte att posta på Facebook. Och låt mig då börja med att säga att vi väl kan vara överens om att nästan ingenting alls på Facebook är intressant egentligen? Okej, jag kanske tog i lite. Jag hittar ofta vidare till intressanta artiklar via länkar på Facebook och, särskilt hos en del personer, hittar jag intressanta diskussionstrådar som uppstått under någons statusuppdatering. Det är även kul/underhållande med bilder eller filmer av gulliga djur. Tycker jag. Nu börjar vi närma oss det här inläggets kärna. För vad som är intressant och inte, det ligger ju i varje betraktares öga. Få saker är intressanta för precis alla.

Det finns stora grupper (känns det i alla fall som) som anser att alla statusuppdateringar, bilder* eller vad som helst egentligen som handlar om barn INTE ÄR INTRESSANT!!! (Här måste jag med bestämdhet inflika att detta är något jag reflekterat över även flera gånger innan jag själv blev gravid). Innan jag själv var på väg att bli mamma tyckte inte jag heller att barnrelaterade saker var så kul. Det var ju inte relevant för mig. Simple as that. Blev inte jätteupprörd varje gång någon skrev något om sitt barn för det. Nu är jag med i flera olika grupper relaterade till folk som ska få eller redan har kids. Polarn och Pyret, Libero, Jollyroom, en barnvagnsgrupp etc**. Inte JÄTTEkonstigt. Men självklart fullständigt ointressant för till exempel kompisar utan barn.

På samma sätt är det lika superointressant när folk checkar in på krogen, postar bilder på drinkar eller nåt annat som inte engagerar mig så mycket, just nu eller aldrig. Dataspel till exempel. Kommer aldrig att bli intressant.

Skillnaden är dock att småbarnsföräldrar (de hårdast ansatta på Facebook enligt mig) inte basunerar ut sitt ointresse över vad andra människor gör. Medan det tvärt om verkar helt i sin ordning att beklaga sig över bilder på gölliga ungar i sandlådan och uppdateringar om kanelbullebak med avkommorna och så vidare. Är det egentligen någon skillnad. Nej.

För mig kan Facebook jämföras lite med bloggar (som jag läser mycket). I första hand läser jag bloggar som handlar om ämnen jag är intresserad av. Det har tidigare varit myyycket träning, en del matbloggar, jobbrelaterade grejer och bloggar om genus och jämställdhet om man ska kategorisera. Även traditionella ”dagboksbloggar” läser jag i perioder. Men lika viktigt som ämnet är innehållet. Kan personen skriva? Har hen humor? Är det en snygg blogg? Är det mycket fina bilder? Har författaren vass penna samtidigt som hen är en jäkel på att plåta, då blir ju nästan vad som helst intressant! Nästan. Lite samma sak är det med Facebook.

Det är lite hur man skriver om sitt liv snarare än vad man skriver tycker jag.

I övrigt njuter jag lite av preggouppdateringar, tips för blivande föräldrar och så vidare. Gissar att det alltid är nån jag provocerar och det är i hemlighet lite kul.

* Bilder är lite en egen diskussion. För mig handlar det mer om huruvida jag faktiskt kommer vilja publicera bilder av mitt barn på Internet eller ej. Det kommer förstås vara världens åttonde underverk jag krystar fram som hela världen egentligen förtjänar att se, men jag är ändå tveksam till att publicera bilder av mitt barn i sociala medier. Jag vet inte hur de kan spridas, var de hamnar osv. Dessutom kan mitt barn inte själv välja hur hen vill synas eller ej och typ gå in och ”avtagga” sig själv. Vet inte om jag kommer kunna hålla mig från några bilder alls, men nog kommer jag tänka mig för.

** Finns i och för sig medlemmar i dessa grupper som faktiskt är lite läskigt insnöade på konstiga saker relaterade till barn, till exempel vagnar. Men jag tar det med ro.

En reaktion på ”Statusuppdateringar på Facebook

  1. Ja men det är ju vad jag alltid har sagt. Småbarnsföräldrar och främst mammor ska alltid anpassa sig efter den barnfria världen. Och förpassade till särskilda grupper, tillställningar, forum. Allt för att inte störa den barnfria världen.

Kommentera

