En kvinnlig krigsmaskin

OS har varit igång en dryg vecka och mina kollegor har varit tacksamma att följa och diskutera sport med. Flertalet gillar skidåkning och en av oss har ett ViaPlay-konto! Inför 10 km fristil förra veckan diskuterade vi potentiella medaljörer under OS 2014 och utsåg Marit Bjorgen (och Norge) till en självklar medaljvinnare (moahaha…) Döm om min stora irritation när manlig kollega fäller kommentaren (minns inte ordagrant men andemeningen minns jag väl): ”Nä jag vill inte att Björgen vinner, hon är ju som en krigsmaskin, så hård och känslokall. Hellre hon Astrid, hon verkar så snäll och söt.”

!!!!!

Om den manliga kollegan i alla fall varit en idiot generellt, ett oförbätterligt exempel, men tyvärr. Jag tycker om honom, han är shysst, han gör ett bra jobb. Han har två barn, han verkar vara en bra och engagerad pappa. Liksom väldigt gullig. Och så hasplar han ur sig detta! Och det styrker bara min tes över hur fullproppade vi är av fördomar och bilder av hur män och kvinnor ska vara. Shyssta, bra människor som bara inte är medvetna om hur indoktrinerade de är. Jag är också indoktrinerad, vem är inte det? Men möjligen i snäppet mindre utsträckning än denna kollega.

Jag frågar såklart vad utseende och empati har med att förtjäna en guldmedalj att göra. ”Bjorgen tränar ju bara och bryr sig inte om annat. Hon är som en maskin.” Ja alltså ska man vinna OS-guld behöver man nog vara rätt dedikerad. Jag frågade såklart om han hade samma syn på manliga idrottare och fann mig dessutom (tyvärr!) försvarandes Bjorgen med att hon gråtit jättemycket under prisutdelningen i och med att Astrids (den sötas) bror gått bort, gav jättemycket kramar och dessutom påminner om min kompis! Sådana försvarstal ska icke behövas men kollegan ändrade sig i alla fall i sin uppfattning om den norska skidåkaren. Hon förtjänade medalj. Han förstod även min poäng även om han hävdade att någon av oss kommenterat att en av skidskyttarna tidigare var snygg.

Alltså man får ju vara hur snygg som helst och ändå åka skidor. Men vad det har med förtjänande av guldmedaljer att göra? Framför allt skiter jag i om medaljörerna är trevliga? Det heter väl i alla fall ”må bäste man/kvinna vinna”, inte sötaste och trevligaste?

Nu har ju Bjorgen dock inte skidat hem fler medaljer utan det är Sverige som hittills har utklassat Norge! Och i täten har vi Charlotte Kalla. Kontorsfriden lägger sig, för hon är ju både duktig, trevlig och söt. Ny frissyr har hon också läste jag! Men mest av allt – en kvinnlig krigsmaskin och en jäkla grym förebild för tjejer. Liksom ta för er! Kör ert race. Bokstavligen.

Björgen-Kalla

Kommentera

