Yin och yang

I slutet av förra helgen kunde jag summera en två dagar lång yoga strike. Det kändes väldigt lyxigt för kropp och själ och så blev helgen dessutom perfekt och varvad med lagom mycket träning, hälsa, kompishäng, kärlek, frisk luft och party. Tänk om man lyckades med det varenda helg!

På lördagen yogade jag 90 min bikram på duCalme efter frukost och jag har verkligen blivit hooked på den yogaformen. Det är en inte nådig genomkörare av hela kroppen som får utmana både styrka, rörlighet och kondition. Att man ser ut att ha precis ha klivit upp ur havet efter klassens slut bidrar bara till genomkörarfeelingen deluxe. Men allt det här visste jag ju redan. På söndagen körde jag min premiärklass yinyoga på duCalme. Tidigare har jag yinyogat i Thailand och på Balance här i Stockholm men yinyogan på duCalme (i ca 28 grader!) var by far den bästa och skönaste yinklassen jag gjort. Johanna som guidade oss genom sälar, sniglar och hjortar var så himla bra dessutom och därmed har jag bestämt mig för att göra yinyogan på söndagar till tradition. Hör till exempel på det här! I yinyogan håller man varje position i flera minuter för att stretcha ut bindväv och inte bara muskler. Fokus ligger framför allt på området på höfterna. Det ska inte göra ont men det kan ändå vara ganska jobbigt att stanna kvar i positionerna så länge. Tidigare när jag yinyogat har vi alltid uppmanats att härda ut. Johanna sa istället att det var helt okej att komma ut ur en position när man vill och sen komma tillbaka in i den, eller bara lägga sig och vila. ”Ibland är den största utmaningen att kunna ge upp.” Jag kände mig.väldigt.träffad. Men jag kunde inte riktigt förmå mig att ge upp den gången.

Igår kväll yogade jag i typ en halvtimma innan jag skulle gå och sova. Jag rullade ut min matta och tände ljus. Begriper inte varför jag inte alltid gör det! Pälsbollen låg bredvid mig och spann, på andra sidan dörren hördes diskmaskinen surra svagt och Jens knappande på datorn. Det var hur fint som helst efter ett ganska körigt dygn.

Mitt yogande har sakta men säkert börjat utveckla sig till något mer. Jag har blivit tryggare i mitt eget yogande, blivit bättre på att veta vad min kropp behöver och inte, att lyssna till dagsformen och verkligen yoga efter läge. Yogan och har också mer och mer blivit en mental träning förutom den uppenbart fysiska. Vilken grej!

yinyogaBW

Kommentera

