Ta till vara på livet

En klyschig rubrik men inte desto mindre sann. Vissa dagar i livet blir den extra sann. Som när du får veta att en ung människa i din omgivning har blivit sjuk. Har fått en sjukdom. Har fått cancer.

Jag tycker jag är ganska bra på att ta till vara på och uppskatta livet. Jag tror att jag tar få saker för givet. Jag är väldigt lycklig för det jag har och jag tänker ofta på det. Ibland tänker jag att mitt problem snarare är det motsatta, att jag oroar mig för mycket. Det går inte en dag, inte en, utan att jag tänker på hur det skulle vara om det hände Jens något. Livet skulle rasa och aldrig mer bli sig likt. Men just därför försöker jag leva mycket i nuet, att uppskatta, njuta av och ta till vara på här och nu. Jag vet inte vad som kommer sen, men jag vet att det är väldigt bra just nu. Mycket handlar om mitt livs stora kärlek. Men jag tänker även på saker som hälsa, jobb, ekonomi, familj, vänner och så vidare – utan inbördes ordning.

Ganska ofta hör man att andra människor har dåligt samvete för att de har det bra kort och gott. Folk har dåligt samvete när de har överlevet en bilolycka när kompisen inte gjorde det. De har dåligt samvete för att de blivit gravida på första försöket när kompisen har försökt i flera år. De har dåligt samvete för att de är friska när en annan person inte är det. Jag har inte riktigt förstått hur de menar tidigare. Det där är ju inte saker man kan styra över! Om man är en bra människa som bryr sig om andra har man gjort allt som man kan.

Sedan i fredags vet jag vad de menar. Då fick jag veta att en person i min omgivning som är lika gammal som jag har fått cancer. Det här har varit en höst när jag på flera sätt fått lära känna nya sidor hos mig själv. Jag har reagerat annorlunda mot vad jag nog gissat i flera situationer, på min möhippa, under vår vigsel, när jag höll mitt bröllopstal och senast i fredags. När jag fick beskedet blev jag alldeles kall. Håren ställde sig på armarna och jag frös. Cancer. 32 år. En dålig prognos. Pang bom från noll till hundra. Overkligt. Jag blev fruktansvärt berörd och kunde inte tänka på något annat. Jag blev så ledsen och jag kände mig så maktlös. Jag la jobbet åt sidan och gick ut på en lång lunchpromenad. Halvvägs stannade jag och slog mig ner på en bänk mot en husvägg som badade i solsken. Jag har suttit på den där bänken förut och verkligen njutit av vädret. Men den här gången njöt jag mitt i allt det hemska av något mycket mer, av livet självt. Av att jag var frisk, av att jag kunde sitta där och njuta av solen, att jag har fått gifta mig med mannen i mitt liv. Och PANG så sköljde det fruktansvärt dåliga samvetet över mig som en tsunamivåg. Hur i hela friden kunde jag som nyss varit nära gråten sitta på en där bänken och vara så jävla lycklig för mitt liv – just nu! Men det var jag. Det gick inte att förneka att jag var så oerhört tacksam och överlycklig över mitt liv och över att vara frisk. Trots att någon annan var sjuk.

Sen tänkte jag att nog är det ändå det man ska göra. Uppskatta varje dag. De små sakerna i livet. Ta vara på dagen. Njuta, leva, passa på. Träffa och prata med alla man bryr sig om och älskar medan man kan. Och även om jag redan är ganska bra på det, har dagarna sedan i fredags varit ändå lite annorlunda. För mig själv och med andra har jag firat livet, nästan i smyg. Kramats extra, njutit av solen (och låtit jobbet vänta!) dukat med servetter på söndagsmorgonen och druckit dyr juice till frukost. Sugit ut allt det bra ur varenda minut medan det går.

Men i går natt fick jag bita mig i läppen för att inte börja grina över livet jävlighet när man minst anar det.

Det är en klyscha men den är sann! Fånga dagen. Njut av livet. Gå ut och lev nu med det samma! Och ha för guds skull inte dåligt samvete för att du tar till vara på ditt liv.

e_hopp

Kommentera

