Runners high

Jag hade på mig mina nya sommaröda löparshorts från Reebok och jag tyckte att jag såg sådär spontant sportig ut i dom och med hästsvansen. I övrigt var jag ganska omatchad med turkosa detaljer på skorna och rosa revärer på löpartightsen – men det gjorde som inget. Solen var på väg ner och bara de sista gyllene strålarna hängde kvar ovanför träden. Det var varmare ute än jag trodde och för första gången fick jag känna på lite sån där magisk sommarluft. Värmen från dagen dröjer sig kvar samtidigt som du här och där möter kyligare och fuktigare luft från daggen och gräset. Det känns och doftar helt ljuvligt. Och fåglarna kvittrade allt de var värda.

Kort innan hade jag legat i soffan och sovit. Klockan var ganska prick 20 när jag vaknade till, torkade bort lite dregel och konstaterade att krafterna började återvända. Innan jag somnade var jag så.himla.trött. Träna? Springa? Tack men nej tack. Men jag ville så gärna vilja. Nu var jag piggare. Och mätt. Tidigare hade jag varit vrålhungrig och tom på blodsocker också. Nu hade jag både älgfärsburgare och en tupplur bakom mig. Och plötsligt kastade jag mig ur soffan och sa till Jens ”Snabbt! Vi hinner ut och springa innan det blir mörkt!” Jag var trött i huvudet men absolut inte i kroppen och jag behövde inte en halvdegig timma i soffan med Facebook och bröllopssurfande istället för en löptur.

Och så gav vi oss ut. Det skulle nog bli nästan mörkerlöpning men strunt samma och det var som sagt helt fantastiskt. Och så – sist i min återgivelse men långt ifrån minst. Jag var på topp! Jag joggade inte mina kilometrar igår kväll, jag sprang! Jag var snabb, jag var stark och jag var dessutom snygg! Mot slutet lät andningen som på en kapplöpningshäst men det var liksom bara underbart. Underbart att ha hjärta, ben och lungor som bara njöt och orkade och sprang. Klipp i backarna, fart på flacken och flygande utför.

Man kan sammanfatta det hela med att jag vuxit som löpare i smyg, men tanke på att jag haft lite bloggsemester. Kanske blir det här inlägget en nystart? Jag vill gärna dela mina tankar med er om träning inför beach2013 vs livet, styrketräning vs gruppträning och om att börja från början. Jag är egentligen sprickfärdig med nya tankar, idéer, inspiration och kunskap så jag borde ju få ner allt på pränt säg.

Enda besvikelsen igår var att jag planerade ett kravlöst pass. Att jag alls kom ut var dagens prestation och jag lämnade både pulsklockor och mobiler hemma. Jag hade gärna haft en exakt tid igår och några fina bloggbilder med mig hem. Men klockan vid start och mål med minutvisare fick duga som facit och hur det såg ut – ja det vet bara jag och Jens.

6 reaktioner på ”Runners high

  1. Vad härligt att få till ett så bra löparpass så sent på dagen och direkt efter en tupplur. När jag slumrar till vid den tiden på dagen finns inte en chans till att jag orkar med träning.

  2. vilken känsla! du beskrev det så bra… för visst behöver man (oftast) den där timmen utomhus mer än den där degiga timmen i soffan… fast nu har jag ju redan duschat, tror inte jag tar mig ut mer idag…

  3. Har också de där shorten men inte hittat tillfälle att inviga dom är, kanske skulle ta o göra det? =)

Kommentera

