15 backintervaller och DINKie middag

Det finns lika många åsikter om hur människan är skapt att leva och träna som det finns träningsmöjligheter och goda recept. Jag litar i grunden ganska mycket till de som hävdar att människan är gjord för lågintensiv träning med några få snabba ruscher. Vi är gjorda för att vara i rörelse stora delar av dagen. Det är också under lågintensiv träning vi kan tillgodogöra oss fett som energikälla och vi behöver inget socker. Men – hur kul är det är bara träna lågintensivt? Och det är ju lika viktigt att variera sin träning också! Vissa hävdar (tvärtom?) att man förhindrar hjärt- och kärlsjukdomar genom att ge systemet (kroppen) en ordentligt urblåsning varje vecka. Till exempel genom intervaller. Sådana sprang jag och min kung igår!

Karlbersparken var äntligen isfri och under uppvärmningen tuffade vi runt och spanade efter lämplig backe. Jag kände mig ganska tung och långsam och undrade hur det här skulle gå egentligen. Men efter några gladiatorvändor där Jens var gladiator och jag utmanaren som skulle ta mig förbi började kroppen vakna. En fin känsla när kroppen plötsligt blir lätt och fötterna snabba.

KVÄLLENS PASS
5 intervaller som vardera avslutades med 5 grodhopp.
Ca 2 min setvila i form av lugn löpning
Upprepa 3 gånger
Totalt 15 snabba och branta intervaller med maxpuls!

Jag tänkte snabb fotisättning, långt fram på tå, pendlande armar och hög höft. Och körde. Jag och Jens turades om att jaga och jäklar vad mycket fortare det går med en parhäst att tävla mot! Under sista och 15onde intervaller var det med ett vrål av ansträngning jag seglade över mållinjen. Fint.

Väl hemma passade vi på att njuta av livet som det är just nu. Min chef frågade här om dagen ”hur ofta jag går på krogen egentligen”. Ofta – sa jag och fick epitetet DINK. Dubble income, no kids. Sagt och gjort. Vi duschade snabbt och slänge på oss icke svettiga kläder innan vi gick ner till vårt favorittapashak och beställde in massor av god mat. Eller vad sägs till exempel om jordärtskockssoppa med quesadillas, viltsvinskorv med äppelkompott, halstrad torsk eller räkor med vitlök? En perfekt kväll för hjärtat i dubbel bemärkelse!

3 thoughts on “15 backintervaller och DINKie middag

  1. det lät som en superhärlig kväll i dubbel bemärkelse! klart man ska njuta av ”tiden som är nu”. jag skäms inte för att jag ohämmat njutit (njuter) av sovmorgnar varje helg, massor av egotid för träning och slappande i soffan osv…

  2. Favorittapashak läste man inte med en snabb blick.

    En anledning i vågskålen FÖR särskrivning? 🙂

    DINKarna får hjulen att snurra!

Kommentera

