Benmos

Igår kväll hade jag träningsdejt med Ulrika vilket genast gjorde träningen roligare (jämfört med passet dagen innan). Ulrika är en av Friskis nya gyminstruktörer och jag tyckte att jag var en lämplig adept för henne att träna på. När vi kom in på gymmet sprang vi dessutom på Patzy och det blev en kväll med socialt tema. Gillar känslan av att vara omgärdad av fina vänner och en bra man (han var hemma, ungefär 50 meter från där vi stod) på den lokala arenan. Att ha allt från hemmet, gymmet, fina vänner och thaien samlade nära liksom. Det var dessutom medlemskväll igår och Friskis bjöd på massor av specialpass (vad sägs om technospinning?) och bjöd på korv med bröd, Gainomax och andra godsaker. Allting bidrog till en ny känsla på gymmet.

Vi värmde upp en stund på crosstrainer och med ett antal rörlighetsövningar, skorpioner, hindu pushups, front squats med pinne etc. Sen presenterade Ulrika marklyft och front squats som dagens två första övningar. Vi körde fyra set per övning och fortsatte sen med lite teknikträning i turkish getups. Förutom allmän kroppskontroll tränar man mycket bålstyrka med turkish getups. Det är fortfarande inte min paradgren med det var kul att leka, prova, testa och utmana sig. Det är helt klart sån träning som är rolig och får mig att vilja träna mer.  Bäst som vi låg och kravlade oss upp och ner på golvet kom killen förbi som var med och rekryterade Ulrika som instruktör. ”Ska ni inte vara med på ett kettlebellpass också? Det finns platser kvar!”. Är inte särskilt förvånad över att vi antog erbjudandet och alltså följde ytterligare 50 minuter träning med fler marklyft, knäböj, svingar, axelpressar, rodd och olika magövningar. Jag var KLART mör i benen när jag stapplade ut från gymmet två timmar efter ankomst. Idag har jag inte den där klassiska jag kan inte sätta mig ner-träningsvärken men benen är istället som två stumma stockar. Även ryggen fick bevisligen sitt igår. Idag vilar jag – med nöje! Skönt att äntligen känna så igen.

Kvällens absolut bästa överraskning var att när jag kom hemstapplandes hungrigare än en flock med vargar hade Jens förberett maten. Varenda ljus i lägenheten var tänt och det fanns älgfärsbiffar med fetaost på spisen och rotfrukter, lök och olika grönsaker i ugnen – bara till mig! Tillsammans med en hårinpackning, lakritschoklad och ett avsnitt dansk tv var kvällen mer än komplett!

2 reaktioner på ”Benmos

Kommentera

