Har passerat 30 och lär mig gå igen

Mitt första träningspass med David på Omni4 tyckte jag förvisso var klokt, bra och nyttigt men kanske lite väl försiktigt. Det kostar dessutom dyra pengar och ska jag fortsätta att göra alla pass med PT vill jag ha ut riktigt mycket av varje tillfälle. Inte upprepa övningar jag tycker att jag har lärt mig och kan göra hemma själv. Men jag bestämde mig för att hålla förväntningarna öppna inför träningspass nummer två. Det var fortfarande inte ett svetten rann över hela mig-pass, sådana där pass som jag gillar att träna, men det ska jag nog inte förvänta mig heller. Det känns som att det krävs (tåla?)mod för att våga träna smart, att våga börja längst in och lita på att det är det som behövs mest just nu. Styrka byggs inifrån. Som allt annat.

Man kan ju inte lägga ett stekt ägg ovanpå huvudet och tro att man ska bli mätt?

För visst känns det ändå att jag tränar. Vi har börjat med de allra djupaste magmusklerna, korsetten, och nej, det är ingen myt att det är grymt tufft att träna även de musklerna! Maj gaaad! Mjölksyra! Måste erkänna att det faktiskt är sjukt kul att utmana sig själv och att tävla mot sig själv även i dessa ”grenar”.

Andra muskler jag letar efter just nu:

  • Nackens allra djupaste. Det är fruktansvärt svårt. Men Vidars knäckande gjode något slags underverk för den!
  • Övre delen av skuldrorna. Har glömt ordet på latin. Klurigt men görbart.
  • Höfterna och sätet. Fantastiskt svårt. Min rumpa tycks helt frånkopplad övriga nervsystemet men när vi hittar varandra kommer det dyka upp nya övningar. Kom igen rumpan!

På tal om rumpan var kanske den roligaste övningen jag tränade på att gå. Bara gå. Rakt fram. Lyfta benet, rulla på foten och skifta vikten. Det kändes plötsligt som att jag var mitt i ett avsnitt av Top Model. Bara de höga klackarna fattades för att catwalken skulle kännas som ett faktum. Hade svårt för att inte skratta ihjäl mig. Nu vandrar jag till tevattnet och övriga kollegors skrivbord med en ny precision. Svårt. Går, det liksom gör man ju bara!

Kommentera

