Blogger Bootcamp 2013 – min recap

Träningsglädje, kickstart och inspiration – med de orden summerar jag lördagen med Blogger Bootcamp. Både mitt bloggande och mitt tränande har lyst med sin frånvaro de senaste veckorna. Förutom skidåkningen i Sälen som var fantastisk har det mest blivit sporadiska och framför allt pliktskyldiga pass på gymmet. Lite core, lite rygg, några intervaller. Ingen motivation, inspiration eller plan. Jag har tagit det lugnt och inte jagat upp mig över det, funderat på vad jag vill göra och laddat om. Jag har funderat på varför jag tränar och vad jag vill få ut av det. Ibland är det helt okej att träna ”bara” för att det är skönt och roligt. Ibland vill man ha konkreta mål. Jag vill helst ha både och och har funderat på lite lopp och nya träninsgformer.

En heldag med träning bland träningsälskande människor, pepp och energi var i alla fall precis vad jag behövde nu och tiden för BBC-dagen kunde inte ha landat bättre! I veckan har jag knorrat lite över att behöva gå upp så tidigt en lördag men när dagen väl var här kändes allt perfekt. Det var ljuvligt att under en hel dag vara i rörelse, testa nytt, känna på mjölksyra och utmana sin rörlighet OCH inte minst – leka och ha roligt!

Jag och min parhäst Katten tog ”sovmorgon” och var inte på plats förrän halv nio ungefär. Ställa klockan på 07 är knappast sovmorgon någon dag i veckan och särskilt inte på en lördag men men. Vi hoppade över Casalls skumrulle-klass (om än säkert en skön start på dagen) och jag tänkte att jag säkert kan få tips på Youtube istället…? Efter att hastigt ha ögnat igenom våra goodie bags (alltid lika grymt innehåll!) gjorde vi entré på första passet: Fighting Spirit, en boxklass. Uppvärmningen var kanske roligast och mina och Kattens magmuskler fick sin en rejäl omgång med tanke på att vi asgarvade större delen av tiden och knappt kunde slutföra det vi höll på med. Det vi visade upp och ringhörnan kunde nog snarast beskrivas som medioker catfight. Jag börjar faktiskt skratta igen bara av att skriva om det! Sen följde en teknikdel med olika slagserier. Det var halvjobbigt och inte så svettigt, kanske för att vi behövde tänka och räkna så mycket, men det passade ganska bra när dagen bara precis hade börjat.

Blogger Bootcamp har vuxit och utvecklats till ett riktigt proffsigt event. Det märks redan på deras hemsida. Goodie bagsen har alltid varit välfyllda och så även i år. I år fanns det dessutomflera sponsorer på plats som bland annat serverade goda juicer dagen lång och goda mellanmålsmackor. (Jag var med senast 2010, det kanske är gamla nyheter det här). Dessutom funkar hela programmet, tiderna, tekniken osv hur bra som helst. Och har man själv ordnat event någon gång vet man hur extremt många detaljer det är att ta hänsyn till och planera för i förväg! Cred till arrangörerna. Efter att ha mumsat oss igenom mellanmålsutbudet var det dags för Mud Mania med Lofsan. Såg fram emot passet eftersom jag gillar hennes blogg och testat flera av hennes träningstips hon gett i Nyhetsmorgon på TV4.

Solen strålade och temperaturen låg runt noll och jag var ganska nöjd med att ha valt en utomhusklass. Vi joggade ner till Humlegården och gjorde en cirkel med 12 olika parövningar om en minut som vi körde två varv. Åter igen riktigt roligt och mycket krypa, hoppa, bära-tema på alltihop. Jag kravlade runt Kattens rygg och hoppade över henne på marken efter bästa förmåga. Har dock så mycket betänkligheter med diverse kroppsdelar just nu att jag kände mig ganska begränsad under passet. Mer ”koncentrerad” träning eller vad man ska kalla det istället för all in-träning passar mig nog bättre just nu. Förvånande nog gick det nog bäst att springa! Oavsett – ett bra och roligt pass långt från mörka gymkällare och nåt jag gärna skulle köra igen med alla kroppsdelar inkopplade.

Sen kom dagens enda stora besvikelse, lunchen! Jag och Katten hade båda beställt vegetatisk mat men den ”hade inte kommit med”?! Istället erbjöds vi den vanliga maten, lax, som kanske är det absolut äckligaste jag kan tänka mig att äta och Katten råkar dela min uppfattning. Och det kändes som fel dag att utmana smaklökarna på. Här behövdes energi. Dessutom var portionerna löjligt små på tal om energi. Visste krocken att han lagade mat till ett träningsevent? Jag var klart besviken men inte förvånad. Sådär är det ofta tycker jag, även i träningssamanhang. Men som sagt, det fanns mellis också och bars i goodie bagen och istället för att anta erbjudandet om dubbla portioner matvete (?!) sköljde jag ner laxen med ett antal juicer.

Dagens stora behållning blev istället Dynamiska rörelsekedjor med kanske världens bästa instruktör? Jessica. Jag visste att det skulle bli en grym klass och det blev det. Vi tränade styrka och rörlighet på ett utmanande, smart och roligt sätt tillsammans med en instruktör som är, tja, utmanande, smart och rolig. 60 min ROLIGT helt enkelt! Under passet konstaterade jag också att hallå, jag är faktiskt ändå ganska stark trots viloveckor och lite opepp på kroppen efter Mud Mania. ROLIGT igen!

Jag valde att sluta dagen på topp och hoppade över det avslutande passet som för min del skulle ha varit yoga. Säkert jättebra det med men jag var helnöjd som det var. Kvällen har jag tillbringat i soffan med Hjärter kung (som stod för matlagning och massage) och pälsboll. Bra dag!

Däremot fick jag inte en enda (!) bra bild idag faktiskt. Men det fick Jessica och Katten så jag har lånat två av dem!


One thought on “Blogger Bootcamp 2013 – min recap

  1. Haha, ja jäklar…mer boxning till fölket!
    Och fler träningsdejter – tror vi båda tappat bort gymmet för att grannen försvunnit 🙂

Kommentera

