Första PT-passet på Omni4

Idag körde jag mitt första PT-pass på Omni4. PT-passet låg i direkt anslutning till en kiropraktorbehandling, något jag inte testat tidigare. Tvärt om. Min tidigare kiropraktor som i och för sig gav mig bra behandlingar var snudd på emot träning upplevde jag det som. Och att träna samma dag som en behandling var fullständigt uteslutet. Varje gång jag frågade vad jag skulle träna och vad jag skulle undvika att träna blev svaret bara att vila och ta det lugnt. Inget var egentligen bra, varken racercykling eller yoga. Det var aldrig ett tänk som passade mig. Dessutom har jag länge saknat en helhet. Jag har tidigare gått hos olika naprapater, sjukgymnaster och naprapater, alla med olika effekt och intryck på mig. Men samtliga har bara jobbat med ett problem i taget. Nu vill jag ha en helhet som inkluderar hela mig och alla mina olika problem och en helhet som har fokus på aktivitet och träning.

Min spontana upplevelse efter hittils två beök inkluderande funktionsanalys, kiropraktorbehandling och pt-träning på av Omni4 är bra. Fokuset på funktion både i vardagen och under träning är tydligt och det gillar jag. Gillar är kanske fel ord, det var snarare avgörande i valet av team som ska hjälpa mig och min kropp att bli den bästa versionen av oss själva.

Vidar som är kiropraktor gick igenom hela mig från topp till tå och det knakade i ryggen, nacken och i… tårna! Helt klart en intressant upplevelse. Han hade koll på styrka och funktion i olika muskelgrupper och jag fick både göra (försök till) pistols och hoppa så högt jag kunde. När kroppen var justerad var det raka vägen ut i gymmet för en funktionell timma med David. Nästan allt fokus låg på att koppla in coremuskulaturen. Hej djupa magmuskler! Hej korsett! Hej bäcken! Nu vet jag allt om hur den där korsetten man hört pratats så mycket om egentligen ser ut och hur träningen av densamma kan ge eldig mjölksyra. Coolt! Jag blev inte blöt i svett precis men ser ändå fram emot kommande träningspass med David. Jag hoppas att jag med tiden får svettas lite mer också!

Har helt klart saknat träningsinspiration och motivation de senaste veckorna men det här är jag hur peppig på som helst nu. Så peppig att jag kanske till och med kör ett gympass i den evighetslånga väntan på våren och racercyklingen. Nu är det full fart mot ett starkare, skadefriare och tåligare jag!

Kommentera

